onsdag 23 mars 2022

Värre kan det inte bli och det är jo en liten tröst!

Efter flera dagars letande och lite mildare natt temperatur, så kollade jag i norra delen av Linnéasjön, var Bolanders bäck rinner ut i sjön. Det fanns lite öppet vatten en bit, men även ett större flak av is, som såklart var i vägen för mig.

Det löste sig genom att krossa isen i kanten och dela flaket med lite större stenar och så småningom drev delarna sakta ut i sjön och min lilla påse med fiskbitar kom fram och ca 10 bitar av Makrill och Sardin lade ut och en stilla bön bads om att det skulle kunna hålla sig så här öppet.

Jag vet inte om "Han däruppe"" hörde mig, men det var öppet och bara lite is i kanten och det togs bort med håvskaftet. Jag har nog aldrig metat Gädda från denna plats, så lite spännande var det, man vet jo aldrig vad som kan finnas där. Lite småfisk fanns på ytan och då borde någon Gädda finnas i närheten.

Gårdagens arbete med isen, gjorde det möjligt.
Jag kom tidigt och tog mig en kopp kaffe under tiden jag beundrade mitt mästerverk, glädjen över att äntligen kunna fiska effektivt, om än endast med två spö, så kändes det bra.
Vad som fick rum på den lilla platsen.
Två flöten skulle fiskas med betena på bottnen, ute på branten och med 2-3 fots överdjup. Snart var allt inställd, så mina flöten stod rätt på ytan för bästa synlighet i den motsol som skulle komma.
Mina naturella och piercade beten.
Tacklen kom fram från boxen och likaså en Sardin och en Indisk Makrill från kylväskan. Jag bestämde mig för att först fiska dem med sina naturella dofter och för att få ut doftsignalen snabbt i det kalla vattnet, så blev dem piercade på båda sidorna med en knivspets.
Makrill och Sardin ute på branten.
Det var bara att kasta så nära iskanten, låta betena sjunka ner och sen sakta dra in dem tills dem låg på bottnen. Första branten här är ca 4-4,5 meter djup och har gett en del fina Gäddor under isfiske genom åren, så varför inte denna morgon?
Solen stiger och värmer lite.
Med allt klart, spöna ute, så njöt jag av morgonen, solen kom fram och likaså andra koppen för dagen och det varade inte länge förrän jag kände en ganska markant skillnad från solen, men ryggen var svinkall.
Pig shad junior.
Timmarna gick utan napp och jag flyttade mina beten lite, så jag fick rum för lite lek med gummidjuret, jag hade med mig, kanske det skulle kunna locka fram en Gädda över mina beten eller rent av hugga på en av mina leksaker, bara att prova och se.
Säkerheten själv, men icke denna dag.
Det ville sig inte, inte ens säkerheten själv, en 25 gram Fladen Jerk i Regnbågsfärg gav något eller ens en följare, då vet man till 90 % att det kommer att bli svårt och den känslan gillar jag inte att få!
Dagens leksaker.
Jag gick genom alla leksakerna och det var bara att inse fakta, det ville sig inte med rörliga beten, men jag hade jo två statiska beten, som Gäddorna kunde ta i lugn och ro eller med andra ord, i sin egen takt.
Fox larmen varnar mig direkt något är framme.
Jag har alltid ett larm som varnar mig, det är inte alltid man har ögonen på rätt ställe och ett mer pålitligt larm än Fox gamla modell av Fox Micron M, det får du nog leta efter. Jag tänker på alla år jag har haft dessa, hur mycket stryk dem har fått, låg batteriförbrukning, väderförhållanden o s v. Super kvalité rakt igenom!
Perfekt inställd, alla rörelser i Makrillen registreras.
Jag försökte med knep och knåp att locka fram en Gädda till hugg. Twitcha betena, flytta runt dem, fiska på bottnen och över denna, nära land var det finns vass mm. Men det ville sig inte och jag började undra om det överhuvudtaget fanns Gäddor i området?
Sol, vind och vatten, men ingen Gädda.
Solen kom först och sen vinden, en lite kylig från nordväst, men sol och vind brukar vara två bra ingredienser för Gäddfisket, oavsett på vilket sätt man bedriver det. Men fortfarande inget napp och både kaffet och entusiasmen började att sina.
Man tar lite av varje och dem blev bra!
Jag hade gjord mig några Drop-off indikatorer av gamla Cygnets delar, en kropp av Furu och skramlat ihop det hela och som klipp för linan, hittade jag några Fox klipps och test hemma visade att dem både släppte linan som dem skulle och även droppade som dem skulle, så dessa skulle provas in reality!
Sardin penslad med Pilchard Oil.
Ett spö för detta ordnades, Banksticksen placerades ut och nu skulle en Sardin få en hellackering av Pilchard Oil, oljan skulle släppa sakta, stiga och vattnet från inloppet skulle sprida oljans budskap och ge mig ett napp. Det var åtminstone mitt tänk, men skulle det hända mån tro?
Syns bra och fungerar bra.
Sardinen placerades på en plats, var jag inte tidigare hade haft ett bete och allt ställdes in. Indikatorn syntes bra och jag visste att den fungerade perfekt, nu fattades bara att en Gädda skulle komma fram och ta mitt bete. Det hände inte denna dag och det blev ett blankpass, men jag hade en fin solig morgon på en ny plats, jag fick med mig en del fina fågelbilder med mig hem och sen såg jag att en annan plats skulle öppna sig med vindens hjälp.

Vädret visade att det skulle fortsätta att blåsa, värmen under dagarna gör sitt mot isen och dagen efter var det öppet och jag mäskade med fiskbitar, nu jävlar ska det bli en Gädda och nästa morgon stack jag ner, lite frost i gräset var det, men jag chansade!

Jag skulle ha stannat hemma, hela jävla sjön hade fryst igen under natten, så det var bara att vända järnhästen mot hemmets varma vrå och bryta ihop. Först en blankning och så detta! Men, men hämnden är ljuv som man säger och snart så ... Bara att konstatera att man kan inte lyckas jämt! Skit fiske på er!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.