måndag 2 mars 2020

Det kan inte bli sämre, bara bättre!

Tiden går fort, den rasslar iväg som bara den, mycket att stå i och sen har det funnits is, som gör att man inte kan fiska, lite jobb också och även framöver, det är dock bra. Jag fick en liten stund för fiske och självklart försöker man komma iväg.

Upp vid klockan 6 och ge vovven Kasper sin mat, på med kaffet och fylla kannan och sen dem berömda mackorna och snabbt in i frysen och rota fram lite beten. Man tar sig en kopp och funderar vart man ska testa sina talanger för dagen. Saken var klar, jag skulle prova på ett ställe i Linnéasjön och så skulle det bli, punkt slut!

Eh ... Riktigt så enkelt blev det inte, för väl framme, var detta hål i marken fryst och det fanns inget öppet någonstans! Lite lätt uppretat, drog jag vidare till Svarte göl och där fanns det bara lite is på västra delen och två saker var klara ... Jag kunde fiska, men jag kunde mycket väl också få ett blankpass på halsen, men det får man ta!
Svarte göl.
Vädret var kyligt, dimmigt och vindstilla under ett par timmar och jag hade allt ute vid kvart över 8 och kaffet och ciggen i handen fem minuter senare.
Flötmete i passagen.
Ett flötmete med en Sardin lades ut i passagen mellan vassruggorna, här har det hänt massor av gånger, att man får fisk och varför inte denna dag .... 
Finns det småfisk, så brukar rovfisken inte vara långt borta!
... Det befann sig en massa småfisk, som hade samlad sig här eller hade någon vallat in dem mellan land och vassen? Det där kändes ganska bra!
En hel piercad Makrill ät på plats.
Lite till vänster, lade jag ut en piercad Makrill, ett bra bete för en större gädda och dem brukar aldrig vara tveksamma till detta väldoftande bete.
Halv Makrill brukar tas med glädje.
En bit längre bort lade jag ut en halv Makrill eller halv och halv, jag tog bort huvudet och doften sipprar ut, allt eftersom betet tinar upp.
Ett av två livlösa flöten!
Efter en stunds fiske lade jag ut sista spöt, igen ett flötmete med en större Sardin, men det hjälpte inte båda mina flöten, förblev livlösa denna morgon och förmiddag.
Gammal Daiwa i tjänst.
Jag hade med mig en gammal Daiwa, som under min ungdom var det en lyxrulle. Numera är det en klenod, som ingår i samlingen, men man måste damma av dem ibland och jag hade hoppat på att damma av dem med en fin gädda!
60 lb Braiden på plats!
På vissa platser fiskar jag med en så stark mono i 0,35 - 0,40 mm, men denna plats med allt som kan finnas i ett vatten mitt i stan och den naturliga omgivningen, så blir det en stark Braid och det har sina fördelar.

Man får upp det mesta och lite till och skulle det sitta fast, så rätter man sina krokar. Glöm bara inte att använda handskar, braid skär händer som en kniv och det kan man vara utan!
Spruta eller pensel, vad väljer du?
Någon frågade mig om vad som är bäst, pensla på eller injeksera? Jag skulle säga både ock! Jag penslar oftast på Sill och Makrill, men injekserar i Sardiner, Mört och andra betesfiskar med en massa fjäll. Aldrig i armarna! ;-)
Mina Sardiner fick lite extra, men nej!
Jag började dagen med naturella Sardiner och dem har en lockande doft, men det räckte tydligen inte och denna fina årgång kom fram. Ett par ml i varje ny Sardin och nu skulle det väl för f.. hända något, men icke sa Nicke!
Dagens räddare!
Mitt i denna parodi av ett fiske, tog jag några kast med en blå Fladen Jerk, som jag hade kladdat med en svart huggmarkering och lite svarta och röda ränder och jag höll på att gå i koma eller något liknande när jag ...
Denna hade varit med för...!
... som en blixt från en klar himmel, kände något och sen igen och det var plötsligt fisk på tidsfördrivet in Blue och jag kunde veva in denna lilla gädda, som tyvärr hade blivit misshandlat tidigare i sitt liv.

Det skulle visa sig att det fattades lite av överkäken, men den klarar sig bra med en lite kortare nos, en annan sak som skulle visa sig, var att jag än en gång inte skulle få någon gädda på mina deadbaits, vilket egentligen inte borde hända, med tanke på hur mycket gäddor den lilla gölen hyser och vad i hela världen hände med mina talanger?

Ska prova ett pass till i den djupare delen och se vad som händer, det kan inte bli värre än det är, bara bättre! Vi får se vad som händer eller om jag hamnar någon annanstans?  Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.