fredag 6 mars 2020

Fan också eller en galen morgon?

Ibland önskar man bara att allting stämmer till punkt och pricka, det hade jo varit fint eller hur? Nu är det inte riktigt så i livet och har vi egentligen grund för att klaga? Jag tror inte det, men igår blev det en sådan dag och lite högre temp i blodet blev det innan jag kunde relaxa bakom gäddspöna.

Det började med att min lilla plan skulle funka, jag hade mäskat lite nere vid gölen i den djupa delen och i min dröm skulle nu alla gäddor, stora som små finnas just där när jag kom ner. In your dreams! På platsen stod det tre mörkhyade män med var sitt Julaspö i gröna och rosa färger! Fu#k! Klockan var bara 7, vad faan händer? Moppen gick vidare ner till Linnéahavet och badplatsen, arg var jag och det blev inte bättre, när det låg en is som jag inte kunde knacka med håvskaftet.
Därborta på andra sidan ville jag vara, men där låg isen tyvärr!
Nu smög moppen sig sakta runt sjön och lite is var det här och där, men jag bestämde mig för att prova den andra badplatsen igen. Här fick mina 4 spö plats och jag kunde svalna ner lite över denna morgons incidenter.
3 lb Wycwood Solace, 60 lb braid och gamla Shimanon.
Grejerna var snart på plats, klockan var halv åtta och lite fiskbitar lades runt mina deadbaits och kaffet kom fram och skönt nog likaså ett lugn i min gamla kropp. 2 Sardiner låg ute, samt en hel och en halv Makrill och allt fiskade utan några tillsatta dofter.

Under tiden kaffet rann ner, kom lite tankar fram, senast jag fiskade här hade jag ett take på en stor Mört, men jag fick inte denna gädda och kanske det kunde ändras i dag? Andra episoder kom fram och man satt där och myste lite.
Gädda tagen på halv Makrill för några år sedan, nu var jag här igen!
För några år sedan fick jag denna gädda och den kanske fanns kvar i området och med dessa tankar var allt jävla shit under morgonen bortblåst och jag bytte plats på två av spöna, det skulle ligga en Makrillhalva just där, var jag hade fått denna gädda och inte en Sardin och så blev det.
Halv Makrill och min fula, men fungerande flytbom.
Huvudet åkte av på denna Makrill och jag kollade min lilla hemmagjorda bom i vattenkanten och allt var friktionsfritt. Djupet ligger på ca 5 meter utanför var badbryggan ligger under sommaren och där lades min betesfisk.
Tagen på en Makrillhalva.
Ny kopp och en cigg och jag tittar på klockan, den är 08.10 och jag tänker att det är lugnt en stund till, men tankarna avbryts av larmet på just den halva Makrillen som ligger just där på den platsen och tempen stiger lite extra.

Tempen går snabbt ner igen i mothugget, var jag känner att det rör sig inte om någon större fisk och det visar sig att denna snipa på kanske 3 kilo hade fått smak för mitt bete. Vacker fisk med fina färger och nu börjar dem att bli lite tjockare om midjan.
Flyende Gädda.
Den får snabbt sin frihet och det gick i 200 km/timmen och tyvärr blev det dagens ända firre, jag provade att Leapfrogga så mycket det gick i området, olika dofter och olika beten, på bottnen och pop-up fisk och lite Friskis och Svettis med mina jerkbaits, det ville sig bara inte och vid 12 - tiden gav jag upp, det går flera tåg.

Senare på dagen hade jag hört fotsteg i sanden, det visade sig vara Herr. Götesson, min gamla chef, när jag jobbade som bagare. Kul att träffa honom och prata lite gamla minnen och vi räknade ut att vi jobbade tillsammans på Tre Bagare för drygt 34 år sedan, mycket kul och roligt Gert, du har alltid ett brett smil och nära till ett gott skratt!
Pierca dina beten, det ökar dina chanser.
Lite tips skadar aldrig och ett är att det kan vara en stor fördel att pierca exempelvis dina Makrillar eller andra beten med lite hårdare skinn. Montera dina krokar och sen sticker du lite håll i skinnet med en knivspets och doften kommer snabbare ut och sprider sitt budskap.
Tänk lite på krokstorleken, gäddan kan vara försiktig!
Tänk även lite på dels vart och hur du placerar dina krokar på betesfisken och framför allt bör du tänka på krokstorleken. Gäddorna kan vara väldigt försiktiga och känner dem att något är onormalt, så släpper dem betet och oftast i kallt väder.
Tjockis på plastmajs, hungrig eller var det färgen?
Avslutningsvis en liten historia var jag fiskade karp i just badplatsområdet, det var lite senare på hösten och jag hade sett att karp gick in här sent på eftermiddagen/kvällen. Troligen letade dem efter föda i övergången mellan av sanden och den vanliga bottnen och det missar man inte.

En tidig morgon började med en liten Spegelkarp och en timme senare fick jag ett take, som gick lite saktare och det kändes konstigt, när jag lyfte spöt. Det skulle visa sig vara en gädda, som högst troligen gapade över mina två plastmajskorn, samtidigt som den lilla oskyldiga mörten pillade på och den fick sätta livet till.
Troligen var en Mört framme på plastmajsen och allt åkte med in?
Gäddorna finns där och det är bara att köra på i den mån man kan och för eller senare ska det väl släppa och bli lite bättre fiske och gärna någon fin gädda bland fiskarna. Tiden går med att få ordning på alla karpbeten, det finns lite att göra innan den säsongen brakar igång. Tills nästa gång får ni ha Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.