måndag 30 mars 2020

Dessa tider ... Dessa tider!

Ja, vad ska man säga om dessa tider? Det är inte bra, det kan vi konstatera och det gäller inte bara oss, utan alla på vår jordklot. Vad ska man tro på, lita på i dessa tider, var ena stunden är det det som gäller och i nästa är det något annat? Man får gå till sig själv och sina närmsta och analysera läget och göra det bästa av situationen som råder.

Än så länge kan vi faktiskt vara utomhus med en vis försiktighet och det har jag varit, men inte alls i samma omfång, som jag önskar. Att måste sitta hemma är inte det enklaste, men kanske kan detta bli ett måste eller rent av ett tvång från myndigheterna som styr landet.

Jag hoppas det inom kort börjar stagnera och sen kan gå över till en normal vardag igen och det utan allt för många drabbas, det räcker nu! Mina tankar går till alla drabbade i denna och kommande stund.
Värsta dagen i mitt gäddfiske!
Sist jag var ute med spöna efter gädda var den 25 mars och det skulle bli en dag jag sent ska glömma! Först is där jag ville fiska och jag flyttade till denna plats, var jag tidigare har fått gädda, så långt gick det bra!

Det gick även bra att få ut mina tre beten i form av hel, halv Makrill och en större Sardin. efter bara 10 minuter får jag ett take på en halva och i samma sekund jag ger mothugg, går linan av!? What the Hell! Jag flyttar detta spö 20 meter bort med nytt tackel och en ny halva.

Jag mår illa av det inträffade, bara tanken att en gädda går runt med bete och tackel och kanske får sätta livet till ...Puh! Mina tankar avbryts av mitt larm, nytt take på spöt jag flyttade och i mothugget känner jag inget! Ut med halvan igen på samma spot och 5 minuter senare får jag ett nytt take. Gäddan tar fint lina och jag ger mothugg och linan går av igen!

Koll av denna 60 lb Power Pro visar mig att den är Okay, jag kan inte dra sönder den och en koll av linänden visar att linan skärs av i något vasst ute i sjön och det kan jag inte bemästra! Tyvärr slängs allt löst i vattnen i våra städer, något vi inte kan gardera oss emot, det kan ändras från dag till dag och nu kanske två Gäddor simmar runt med tackel .... Det gör ont i mig, riktigt ont!
Linnéagädda på Sardin.
Plåster eller vad man ska kalla det, blev denna Gädda som efter en bra stund plockade upp min Sardin och att säga att den räddade dagen ... Nej, det vill jag inte, bäst hade varit om jag hade stannat hemma i sängen denna förödande dagen.
Napp längst bort, men den släppte betesfisken!
Fisket har överlag varit segt och trögt, jag provade ett pass i Rismåla göl och Leapfroggade genom halva gölen, en ganska bra sträcka. Första nappet kom och fisken släpper betet igen. Great fun! 
Rismålasnipa.
Efter mycket om och men och jobb fick jag äntligen upp lite puls, man vet aldrig vad som kan nappa i ett Regnbågsvatten. Det kan vara en Gädda stor som ett godståg eller som här en snipa.
Ingen hemma här!
Jag har provat lite överallt i dem närmsta vatten, fiskat på öppet vatten, på kända ståndplatser och så nära snags det bara går, men resultaten är inte särskild bra kontra arbetet man lägger ner, men det kanske blir en belöning en vacker dag?
En liten vit jigg skulle det vara.
Abborrfisket har varit lite bättre, inte många fiskar, men få och fina. Denna tog en liten vit pärlemorskimrande jigg 30 meter från ingången till gamla Dressman ... i Bolanders bäck!
Rovriddare på Ansjovis.
Svarte göl gav mig denna Abborre som gladeligen tog en "rörlig" Ansjovis och den svalde på direkten och kroklossaren kom fram och den klarade sig med endast chocken.
Sen eftermiddagsabborre.
Störst har denna varit på 1340 gram, den sög i sig en Rapala X-Rap kopia, så det hette duga och även den klarade sig och gick tillbaka till gölens murriga vatten. Nappet kändes inte särskild mycket och den tog betet rakt bakifrån, så ett slaknande i linan var allt jag såg.
Diverse beten.
Hur många färger, gångarter, storlekar på beten jag har testad, det må vara osagt, men en silver med svart rygg har fungerat i vissa fall och gett en fin Abborre och några av gölens mindre gäddor.
Håll koll på läget!
Jag ber er alla om att respektera kring skydd, hosta i armvecket, gå inte ut om det inte behövs, hjälp dem som behöver hjälp, ta hand om varann, men håll ett bra avstånd, ring nära och kära, glöm ingen i dessa tider! Ta hand om er och era kära! Jag säger skitfiske och håll ut, tillsammans ska vi klara detta satans virus som sprider elände över världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.