torsdag 12 mars 2020

Tufft och motstridigt, då ökar min envishet!

Gäddfisket har på något sätt fastnad i ett ekorrhjul, det blir fisk, men det blir samma resultat ungefär varje gång man fiskar. en del mindre fiskar och dem större håller sig undan eller så är dem inte hungriga dem få dagar jag har chansen till fiske.

Känns lite konstigt att jag inte kommer in i den rätta melodin, men man får väl köra på och se vad som händer. Det borde släppa snart med tanke på vädret kommer sakta att bli lite varmare och den kommande leken.
Gäddornas frukost denna morgon.
Senast jag var i väg blev det så här som en start, hel piercad och en Makrill utan huvud, därefter är det Sardin naturell och Sardin med lite extra krydda  form av lite Laxolja och den sistnämnda skulle driva sakta under flötet i den svaga västvinden.
Använd en skopa för längre avstånd.
Jag hade lagt ut lite mums till gäddorna tidig morgon och 4-5 fiskbitar innan detta fiska skulle börja och man kände att man hade gjord sitt så långt.
Väntan kan ta sin början.
Allt fixades och fick sina vanliga platser, spöna på sina vana platser och väntan kunde börja med lite varmt kaffe. Vinden var rätt och det var omväxlande sol och mulet, så kanske någon behagade att öppna käftarna under förmiddagen?
Rätt inställd och alltid öppen bygel!
För att undvika att gäddorna sväljer och ger er problem, så är det viktigt att man får en så direkt indikation som bara är möjlig. det sker genom att man använder ett larm som verkligen hörs och att man kan ställa känsligheten.

Att man använder en synlig indikator som dels visar när gäddan tar betesfisken och det ska synas och höras oavsett om gäddan går mot eller från dig med betesfisken.

Sen måste man ha bygeln öppen så gäddan kan ta lina och INTE känna något motstånd, annars är risken stor att den släpper betesfisken och samma sak gäller med dina krokar, känner gäddan att det är något konstigt, så lämnar den betesfisken direkt!
Ett byte till Kebab gav en snipa.
Jag hade inga av dessa problem denna dag, jag hade inte ens ett sniff på mina betesfiskar och beslöt mig för att prova en Kebab - rigg och nästan direkt kom det ett fint take och jag kunde omsider landa denna snipa som passade på att ta sig en tugga.
Utsmyckat Makrillhalva med baitflaggs.
Små variationer som lite färg på tillvaron kan och vill rädda en dag, senare under dagen tog jag in min halva Makrill och monterade två små baitflaggs på var sin krok och det skulle visa sig vara rätt melodi för dagens störst fisk, en gädda på hela 4 kilo ..... Vad fan är det med dem?
Dagens största, vilket skämt!
Hela dagen gick med att flytta beten, knycka i dem och att byta beten, jag märkte snabbt att varje gång jag ändrade något så kom det en fisk och tog betet.
Gädda på liten Mört.
Jag provade med en liten Mört, så liten att avståndet mellan krokarna var lite för långt, men det gick och direkt kom det en 3 kilos och tog för sig. Visserligen roligt, men det var nu inte riktigt den size på fisken jag hade tänkt mig.

Och så har det varit, men jag undrar hur länge till detta ska hålla på och jag kommer att köra på ett bra tag till! Till och med att jag fiskar karp med några spö och ett par spö ute efter gädda, jag har gjord det många gånger och det har hänt att man lyckas med båda dessa arter under samma pass.

Jag jerkade lite som vanligt, men det gav inget och jag fattar inte varför gäddfisket är så trögt just nu. Mört och Abborrfisket har gått bra i Svarte göl och i Bolanders bäck, kanalen som går genom staden, lite degpasta eller en liten Ansjovis och man får fisk. Jag kommer snart med dessa inlägg om hur det gick av stapeln.
Platsen vid inloppet!
Under tiden jag jerkade innan jag skulle hem hamnade jag inne i viken med inloppet och fick en smärre chock! Jag är inte så värst lättskrämd, men detta! hela platsen var raserad av kommunens lakejer och ingenting är kvar!
Hur fan tänkte man här?
Man lämnade t o m grenar som är vassa i en längd upp till 40-50 cm och hur fan man tänkte där, det vete i fan. Här kan man inte räkna med några resultat på karpfisket längre, hela skiten är öppen och fisken kommer att reagera över denna röjning och försöker man är risken stor att man skadar sig.

Hela sträckan med vass som omgärdade den lilla kanalen som leder in till "Mudhole" har tagit bort och när en karp går in i det lilla hålet igen ... Det lär dröja väldigt länge. Nu har jag fått upp gallan och spytt klart över fiske och kommunens härjningar och nu återstår det bara för mig att önska er skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.