torsdag 2 april 2020

Jag hittade tre "Brevlådor"

Man fundera ju på vad man ska göra och hitta på, sakta går kanske även dessa spekulationer eller fantasin mot sitt slut? Än så länge är jag inte där än och härom dagen, var det genomgång av källaren och till min stora förvåning, hittade jag en gammal papperspåse med skräp.

Skräp och skräp, så farligt var det inte, där befann sig två stycken svarta cases för larm och något fanns i dem. Två stycken Optonic Magnetronic Hi-tone, mina gamla larm för gäddfisket och nu skulle det skruvas. Endast ett hade batteriet kvar och detta hade jäst lite genom årens lopp, men i rätt ände som tur var.

Snabbt rengjorde jag boxen och testade med ett batteri och både fungerade och sen dök tanken upp! - Jag hade tre stycken, vart kan det tredje finnas? Analysen var igång och sakta mindes jag att jag hade haft ett för ismete och till min stora glädje fanns det i bottnen av min skrylla.
Test av Old School larmen från 1993.
Nya batterier köptes och monterades och alla tre gick som klockor och självklart skulle dem få en ny invigning. Fisk blev det inte, men det var lite roligt att testa dem och man var lite förvånad över storleken jämförd med marknadens HiTech.
Optonic Magnetronic Hi-tone.
Dessa fanns i Hi-tone med ett högt pitch ljud som jag gillar, dem hörs verkligen och sen en Low-tone som lät som en båttuta. Linan går i en roller, ca 2,5 cm för varje bleep, grön diodlampa och man fick köpa lösa öron om man ville ha spöna kvar på larmet under blåsiga dagar.
Lite skillnad är det.
Jodå, lite Old School är det över dessa "Brevlådor" och en markant skillnad mot det lilla Wychwoodlarmet som jag brukar använda! Jo, det finns on-off knapp och faktiskt även en ingång för Sounderboxen ... Lyxigt eller hur? Skitkul att dem fortfarande fungera som nya!
Endast en följare på denna fula saken.
Nu till fisket! Vädret var blåsigt med hårda vindar, fisket var segt som vanligt, men jag hade en följare efter detta fula bete och alla andra jag provade gav inget.
Snipa på Sardin.
Jag ville ha fisk på dem gamla larmen, men denna snipa hittade en Sardin som hängde under mitt flöte. Efter den var det dött på mina Deadbaits resten av dagen.
Föll för en liten wobblare.
Jag provade med små wobblare i 4 - 7 cm storlek och råkade nog träffa en snipa rakt i flabben, för jag hann inte veva innan den nappade.
Små beten som fiska sakta fungerade.
Dem flesa av dessa är flytande och man kan fiska dem väldigt sakta, dra ner dem, göra stopp och dem flyter upp o s v. Det kan locka något till hugg, men denna dag var seg som sirap och det kan bara bli bättre framöver.
Något ska nog fungera av detta.
I källaren hittade jag även en plastpåse med en massa olika beten som jag fick av en arbetskompis för länge sen. Låter konstigt, men jag är inte så värst intresserad av plast eller gummibeten, så dem lades bara undan.

Här ligger dem uppradade och något av dessa ska väl fungera, i alla fall ligger dem numera fint i diverse boxar för framtidigt fiske. Tycker det är tråkigt att man köper på sig en massa fiskegrejer och sen inser efter några månader att det inte var så roligt eller så givande, kanske kommer han tillbaka i denna spännande hobby?
Var rädda om er och era nära och kära!
Någon vind har jag inte, så att leta det går bort och jag får hitta på annat att göra. Blogga kan man alltid göra, det finns massor att skriva om och fram tills vi ses nästa gång önskar jag er skitfiske och att ni skyddar er på bästa sätt i denna tid. Ha det gött!

4 kommentarer:

  1. Oj det var inte lite beten som du hittade i den plastpåsen, ser ut att vara fler än 120st ;) , Vi sågs vid Linneasjön för några månader sedan, jag fick ingen gädda då och inte på senare tid heller så ja det är rätt så trögt fiske där, dock så använder jag bara beten och inget mete, men det är ju en rätt så liten sjö också, kanske blir att försöka hitta några andra ställen som man kan prova. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, det var en jobbarkompis som lade ner fisket helt och hållet. Liten sjö med ganska tröga fiskar. Skitfiske på dig och var försiktig i dessa tider. Luis

    SvaraRadera
  3. Tjo Luis! Har läst din blogg från och till i flera år, alltid lika bra och informativa inlägg :)

    En fråga, vart köper du dina frysta deadbaits? Typ makrill, sill, sardiner osv.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. Hej Luddovitch!

    Tackar så mycket! Jag köper dem i närmsta "Aladinaffär", har flera här i staden Nybro och du bör kunna hittar Sardiner, Red mullets och Spanska Makrillar i din närhet eller fråga dig fram. Du kan även beställa från England, men du måste frysa in dem direkt dem när dem kommer hit. Hoppas detta hjälpte dig. / Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.