torsdag 18 januari 2018

Nu när snön faller ....

Jag började mitt gäddfiske vid 8 års ålder och i dagens läge, om man ska tro myndigheterna, så är jag 58 bast ... jag har alltså fiskat gädda i dryga 50 år och under dessa 5 decennier har jag hela tiden ställt mig frågan: Varför är marknadens flöten så dåliga, dem var det 1967 och dem är det fortfarande 2018!

Det funkar inte för mig! Dåliga infästningar för lekandet, lack och färg som spricker, Balsaträ som är ömtåligt och mjukt, under kast skadas många flöten av dina blyhagel mm och ibland stämmer inte den angivna vikten som flötet ska bära o s v och mm!
Lappmöglet hänger överallt!
Jag tröttnade på detta för 100 år sedan, jag vill inte ha tillbaka ett halvt flöte och min gädda efter en tur in i vasskanten eller annat och jag vill definitivt inte betala 59 skattade pengar för ett flöte som innehåller ovanstående ingredienser.

Och nu var isen ligger och lappmöglet hänger kvar på träden, så satte jag igång med lite nytillverkning av flöten. Lite till mig själv såklart, men även till kompisarna som behövde några och skulle det vara så att just du blir intresserad, så fixar jag några till dig också, bara att höra av sig.
Nytillverkning av Gädd-och markörflöten.
Det är inget lull-lull, utan ren och skär styrka och funktion som verkligen funkar. Det behövs inga vita band mellan färg och underdelen, ingen gädda studerar detta ändå.

Jag gör dessa flöten i furuträ, mellan 20 - 25 cm långa och i diametern 14 - 20 mm och du kan kliva på dem efter 6 lager med båtlack!
Olika typer jag har hunnit med dem senaste dagarna.
Här ser du ett litet utbud, det kommer flera typer var linan går genom flötet och det kommer även en bra typ på driftflöte längre fram och även flera typer av markörflöten för karpfiskaren och självklart flera större flöten, som klara större betesfiskar, något som saknas på marknaden.
Markörflöten i vit och orange färg, gula och helsvarta kommer senare.
Helsvarta flöten och flöten med fluorogul färg kommer, likaså markörflöten med vanes (vingar) som syns bra och dessa kan användas för driftfiske för gädda.
Stora flöten och Markörflöten har lekande.
 Alla större flöten för gädda och markörflöten kommer med ett kvalitetslekande monterad och det sitter i en stark mässingögla. Det håller för stenhårda kast med tuffa 5 lb Spod, spomb eller markerspö.
Utan lekande, jag fäster mina flöten i en hake på en glidande pärla.
Flöten för gäddmete gör jag utan lekande, jag behöver inte det, då jag fäster mina flöten i en hake som sitter i en running bead. Men visst önskar någon att det ska finnas ett lekande på flötet, så fixas det självklart.
Olika längder och tjocklekar.
Jag gör flöten i längder mellan 20 - 25 cm och tjocklekar mellan 14 - 20 mm och i önskad färg på toppen, jag anser inte att man behöver måla den nedre delen av flötet, det blir mycket snyggare med naturlig trä. Men visst vill man ha färg, så ordnas det.
Vit för solen i ryggen och svart för motljus.
Vit är en bra färg när du har solen bakom dig, då syns flötet väldigt bra. I kontrast till detta, så syns den svarta färgen väldigt bra, när du har solen rakt emot dig. Orange och gul färg syns bäst när flötet ligger i mörka partier, typ mot en buske eller annat mörkt.
Torkning av nästa batch!
Japp! Jag kör på med detta och här hänger nästa batch på tork och är du intresserad i några av mina flöten, så ligger priset på 29 - 39 kronor stycket + frakten, lite beroende på vad du vill ha. Hör av dig på mejlen eller ring mig på 070-6890215, så löser vi det snabbt och smidigt.
Signaturen bjuder jag på!
Du kan inte bryta dessa flöten för hand, du kan kliva på dem och dem håller, öglan sitter ordentligt och släpper inte, lekande är av kvalité, färg och lack spricker inte och allt är gjord för hand, inga maskiner är inblandade och signaturen den bjuder jag på.
En av många på Floatledgering.
Dessa flöten är känsliga och syns bra, det sker väldigt sällan att jag har fisk som släpper betet och det ända som kan förstöra dessa flöten är en kompostkvarn.

Jag var ute och kollade Svarte göl och kanske, kanske går det att dra sig en Pike i morgon, men då får det inte frysa under natten. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.