onsdag 31 januari 2018

Apan kacklar på ....

Yes box! Då var jag här igen och jag har fått en del frågor kring Drop-off indikatorns placering och även att man tycker det är knepigt att montera den rätt, utan att linan hoppar av spolen mm.

Det var jo inte bra och jag passade på under helgens fiske att ta lite bilder för att visa er och resten förklarar jag och så hoppas vi att detta lilla problem löser sig.
Kung Luis ....
Jo! Jag har hört denna tilltalsform många gånger och jag fick denna bild av en god vän och den kan väl glädja andra och inte bara mig.
Identiska? Jo, bara skillnad på mina beten.
Har man en baitrunner rulle, så är det enkelt att ställa in flöte och montera sin indikator, strama sakta linan genom att  du frigör funktionen, så spolen lätt ger lina från sig.

Strama upp linan tills flötet står rakt i ytan eller din lina är tight till ditt sänke och nu sätter du linan i linclipset och öppnar bygeln och vrider sakta spolen tills indikatorn sitter direkt under bygeln, jag visar hur det ska se ut på en annan bild.
Byt beten och flytta ofta.
Har man ingen baitrunner rulle, så är det en lite mera intressant övning! Veva in linan, så allt är tight till flötet eller ditt bly, håll linan med ett finger och öppna bygeln. veva på linan på spolen för hand och montera din indikator. Man kan även lossna spolen, så den kan rotera som en baitrunner funktion, men se för guds skuld till att du stramar spolen igen!

En grund till att linan hoppar av din rulle kan vara två saker: 1. Du har för mycket lina på spolen och 2. Du har kanske lagt på linan på fel sätt, så den är som en spiral, så kolla dessa saker innan du ger dig ut nästa gång och får en härdsmälta på kuppen!
Ställ in indikatorn rätt.
Man flyttar ofta under fisket efter gädda, åtminstone så gör jag det och med tiden blir allt en vana, det gäller jo att hitta fisken och inte sitta och vänta på dem. Du kommer att få vanan och till slut så sitter det i ryggraden och man gör allt utan att reflektera över det.
Kolla en extra gång och aktivera ditt larm.
När du har monterad din indikator rätt, så kolla alltid en extra gång, så linan sitter rätt i clipset och att linan ligger rätt och inte runt något på rullen och sen aktiverar du ditt larm och det är klart för gäddans ankomst.

Perfekt och inga napp missas.
Så här skall det se ut, jag skriver skall, för så är det! Allt sitter perfekt och du får inga falsa bleeps från vinden eller annat och du missar inga napp!

Tar gäddan och går ut med betesfisken, så släpper linan från clipset och linan går ut från spolen. Går gäddan mot dig, vilket inte sker med glidande bly, så faller indikatorn ner och du får ta loss linan och vev ifatt fisken och sätta kroken.
Väntan kan börja.
Allt står rätt inställ som jag har beskrivit  och väntan på gäddan kan ta sin början. Detta är 100 % säkert för både dig och framför allt gäddan.

Var uppmärksam på att gäddan kan svälja ditt bete på plats, men den kan inte lyfta eller flytta din betesfisk utan att du får en indikation i både larmet och på din indikator!
Napp från gädda!
Min väntan blev lång i helgen, 4 timmar fick jag vänta innan detta hände det blev ett napp var fisken gick emot mig. Flötet ligger redan på ytan och gäddan har betesfisken i munnen och det var bara att gå fram och lossna linan från indikatorn, veva ifatt fisken och ......
Inkräktaren var denna gädda.
.... Resten av  den historian ligger här. En liten, men vacker gädda soplockade upp en liten Sill med 2 ml Laxolja och den räddade min dag. Vacker teckning har den och det har dem flesta av gäddorna i gölen.
Hör du dina larm?
Man flyttar runt ganska ofta och innan dess, så flyttar man lite på spöna i jakten på sin fisk. Jag fiskar ofta i stadsmiljö med alla möjliga och omöjliga ljud och det gäller att placera spöna, så man ser dem på ett bra sätt och sen full blast på tonen, så larmet överdövar raggaråket, mopedhelvetet som gör 20, men låter som den går i 200 eller skocken med nyanlända som drar förbi.
Snipa på sill, se upp med lösa trekrokar!
Det skulle bli en snipa till senare på eftermiddagen, jag kände att den hade tre fiskar i buken och ändå gav den sig på en stor Sardin! Jag såg på flötet att det rörde sig om en mindre fisk och krokade direkt jag fick möjligheten och den kom in med en trekrok utan för flabben och det innebär alltid en risk.

Jag landar alltid dessa fiskar för hand om det är möjligt, jag vill inte ha dem i håven, då dem får skadar och skadar håven. Man bör se upp med den lösa kroken, inget vidare att få i handen och sen en sprallig firre som kämpar för sin frihet, så ta det försiktigt!
Har du koll på flötet?
Vi ska inte bara se spöna och höra våra larm, det finns de som inte har larm eller råd med larm och då får man ha stenhård koll på sina flöten eller indikatorer.

Vi får inte skada gäddorna som sväljer ner våra beten, vi får inte vara lata eller sitta och glo i mobilen och tro mig, detta händer och varje år klubbas en massa gäddor för att man inte får ut krokarna, det är inte acceptabelt!
Frikoppla spolen eller öppna bygeln!
Ha koll på ditt eller dina flöten och frikoppla rullens spole eller öppna bygeln, så gäddan kan ta lina, annars kan det bli en dyr historia för dig.

En gädda kan ta ditt bete snabbt och svälja på plats och sen sticker den ut igen. En gädda kan ta betet och går väldigt snabbt ut med betet och de kan kroka sig själva mot spö, om rullen inte ger ifrån sig lina, så ni är varnade!

Helgen gav sammanlagt bara 4 gäddor och alla var små och jag börjar förstå att haket med tre vassruggarna inte är en ståndplats. Gäddorna går in här för att söka föda, inget annat och jag ska hitta där dem ställer sig!

Skitfiske på er! Snart kommer kylan tillbaka härnere i mina trakter, upp till 8 minus, visst är livet för jävligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.