söndag 7 januari 2018

Något stort finns där!

Jag satt hemma en kväll med kaffet i handen och funderade lite över mitt fiske efter gädda den senaste tiden. Fisket har varit lite svårt och det är det sannerligen fortfarande och inte blir det bättre med kylan som nu än en gång sveper ner över landet.

En tanke slog mig och det var senhösten 2013 eller tidig vår 2014 som jag senast fiskade på badplatsen i Linnéasjön och det passet gav endast två gäddor, men båda vägde över 8 kilo. Nu är vi 4 år fram i tiden och tankarna började svira. Finns dem mån kvar? Vad kan dem väga nu? Man kanske skulle prova och se vad som händer därnere med lite dött på krokarna?
Badhaket, Linnéasjön.
Det blev bara helt enkelt för mycket och kaffet sveptes och sen kollade jag till grejerna och bland mina beten och saken var klar som dricksvatten och tidigt nästa morgon stod jag och blickade ut över stället var halva Nybros befolkning och lite till,  doppar lite av varje varje solig sommardag.
Sill och flöte ger många möjligheter.
Tre spö fanns tillgängliga för mete, två för floatledgering och ett flötmete, flötmetet skulle ha en Sill och det ger många möjligheter.

Man kan låta det drifta med vinden, man kan fiska lite sink and draw och man kan twitcha in sitt bete och är man lat, kan man bara låta betet ligga på botten, fast det fanns redan planer för den metoden.
Kebab med Sill, Mört och Makrillbitar.
Det skulle bli en stor fet och oljig Kebab under ena flötet och Kebabben bestod av bitar från både Sill, Mört och Makrill och det hela penslades med Sardin olja, här sparar vi inte på godsakerna, det är jo nytt år, all in or nothing  o s v.
Röd Multe från Medelhavet.
Under det andra flöte fick det rum en fin Multe från Medelhavet, ett bete som mig veterligen aldrig har befunnit sig på badplatsen tidigare och den fick 2 ml Laxolja rakt ner i halsen och därefter följde en strimla av sittdyna med ner i Multens strupe och den stod så fint över bottnen.
Ett litet dropp och dags för dagens första gädda.
Allt var klart och utlagt vid 07.45 och kaffet kom fram, inget vid halv nio och jag tänkte att det var mörkt länge och sen väldigt mulet och timmarna gick.

Först vid 10-tiden kom det ett par bleeps i larmet och jag tog denna bild, något hade hittat min röda Multe och med tanke på betets storlek, så trodde och hoppades jag på ett tvärstopp i mothugget. Så blev det inte, utan det var en snipa runt 2 kilo som klämde i sig min Multe och två krokar.
Den valde röda Multen, som så många andra.
Men, men tiggare kan inte välja och jag var ganska nöjd ändå, men jag ville ha kontakt med dem två damerna som frekvent besöker badplatsen och jakten gick vidare med nytt bete och en ny kopp med varmt kaffe.

En timme senare var det dags igen och på samma spö och igen var det en snipa i samma storlek som hittade den röda fisken från söderhavet och jag förstod nu att det nog inte fanns någon av dem stora gäddor inne på badplatsen, dessa mindre gäddor håller sig borta och konfronterar sig inte gärna med dem, vilket kan gå väldigt illa!
Lite spinn med Softbaits hann jag med också.
Ny Multe lades ut och jag provade lite med Softbaits runt Udden och i närheten av badplatsen och det var trögt oavsett hur jag vevade in dessa beten och det mesta av tiden drog jag gräs och gräs.
Detta abborrfärgade Softbait gav mig en snipa.
- Vi provar väl en med abborrfärg! Den stora mängden av Abborre är troligen gäddornas huvudföda i sjön och då gick det lite bättre och ytterligare en snipa kunde läggas till handlingarna denna dag.
Smajlar till läsarna.
Den togs längst ut i kastet och under tiden jag satte den tillbaka släppte linan från mitt ena spö och jag gick dit och tog upp spöt, linan var stilla och jag kände att gäddan tuggade genom knyckarna och denna gädda blev dagen största.

Den tog min Kebab och vägde runt 4 kilo och hade ett par fula märken runt huvudet, som var ganska färska. Ingen fara med fisken och den fick sin frihet och jag återgick till kaffetermosen och värmde upp händerna.
Gäddskinn.
Jag satt kvar till tre på eftermiddagen, det var över för denna gång, det kändes så! Tankarna snurrade, vad hugger en 4 kilos fisk, det bör vara en av dem större! Det kanske fanns här och var bara inte hungriga?

De kanske inte finns kvar, med tanke på alla som fiskar och äter ALLT dem fångar? Jag vet inte, men jag vet att det finns någon stor gädda i området och jag ska jaga vidare efter den och kanske det dyker upp en fin överraskning eller flera, den dagen var dem är i stöten?
Kanske dags för ismete?
Jag hoppas få vara med om detta, fast just nu ser det lite oroligt ut med vädret, kalla nätter och det redan kalla vattnet fryser över natten och det kan jag gärna vara utan, nu var jag har fått en väldigt blodad tand.

Is eller inte, jag ger inte gärna upp, blir det öppet igen så metar jag och lägger isen sig och håller mig uppe, så metar jag från isen. Jag vet att det finns en, kanske tre större gäddor som huserar i detta område och jag vill gärna ha mina beten i spadet, den dagen de är på hugget. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.