lördag 18 november 2017

Islossning i Bloms vik!

Jag tog mig ett pass i Rismåla göl, hörde att isen nästan var borta och man behöver alltid lite frisk syre i lungorna och en trevlig promenad. Så jag slog flera flugor i samma smäll!

Vädret var hyfsat för november och västvinden låg på ganska bra och snart var man framme och jag började inne i Bloms vik, var det en bit ut, fortfarande låg is och den gick nästan hela vägen ut till Vindskyddet.
Här börjar isen att komma ut från Bloms vik.
Bloms vik gav inget och jag såg inget, fast jag fiskade av båda platserna ganska hårt och jag bestämde mig för att gå till Vindskyddet.

Här hann jag med 3-4 kast innan jag hörde något skrapa i kanten, det var isen från viken som hade kommit i rörelse och var nu på väg förbi platsen där jag befann mig.
Vänta, vänta ... snart så ..
Jag tog en paus, en cigg och tog lite bilder på detta fenomen. Jag funderade på om detta skrapande ljud skulle skrämma bort fisken och om jag bara skulle gå vidare i mitt sök efter en Regnbåge?
Spinnaren på isen.
Isen var inte tjockare än några millimeter, den gungade och den bröts sönder ganska enkelt och jag visar här med en spinnare. Spinnaren gick nästan genom den tunna isen när jag lade ner den.
Snart kan man börja kasta igen.
Ciggen var färdigrökt och snart var det dags att prova lyckan, men skulle det finnas fisk i området med tanke på alla oljud som isen gav under sin vandring ur viken?

Jodå! Efter ett par kast hade jag en stöt och i dem efterföljande kasten samma sak och jag byte till ett silvrigt Hansen Leguandrag, mitt bete nummer 1 och samma sak upprepade sig. Samma sak på nästa drag, ett blått Krokodil från Sölvkroken och nu var goda råd dyra, fisken kändes bra och jag ville ha den och jag provade en billig spinnare från Fladen och då small det till och mothugget satt där det skulle.
Tuff strid nära land.
Det var hopp och dans utan dess like och jag passade på att ta lite bilder på den kämpande Regnbågen och jag tycker nog att bilderna blev hyfsade med tanke på en hand och ett vilddjur i änden av linan som kämpade för sitt liv.
Börjar ge sig lite.

Nu räcker det, dags för håven!

!,9 kilo och än så länge den största denna höst.
Väl på land. En fin fisk, fina färger och den billiga spinnaren (10 spänn) på Dollar Store, hade visat sig vara rätt bete för dagen.
Fisken har gått väldigt tätt i odlingen, se nosen!
Ända skråman fisken hade var nosen, ett tecken på att det är för trångt i odlingarna, men annars var den felfri med fina fenor och det märktes under fighten och man tackar och bugar. Jag hade mer än gärna fångat just denna fisk på fluga!
Fladens Sonic 8 gram silver och röda utslag.
Bågen vägde 1,9 kilo och det var en nöjd dansk som bjud på fisk hemma den kvällen och alla var nöjda ... kanske inte Regnbågen som tyvärr blev lidande i detta fall, men god var den.

Rensad och klar, lägger jag dem i folie, lite salt och fiskkrydda, dill längs med ryggraden och mycket smör. 45 minuter i ugnen per kilo fisk, serveras med dillpotatis och smöret och dillen som omgärdade fisken i ugnen är din goda sås. Smakligt måltid och skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.