fredag 17 november 2017

Abborre och Gädda, men ingen Gös!

Under mina fisken i Rismåla göl är det Regnbågen jag är ute efter i första hand och det går väl ganska bra med mina mått. Det finns Gös i gölen och jag vill så gärna ha en av dessa, mest för att ha fått en och sen har jag ett ganska taskigt PB på hela 3160 gram och den vikten skulle jag gärna vilja putsa till lite.

Jag vet inte om dem har blivit så pass stora än, men basfödan Mört finns det stora mängder med och sen återstår frågan, trivs Gösen i gölen? Allt jag vet är att 4 stycken är fångade, men jag vet inga vikter för dessa fiskar och en 4 kilos bitskulle sitta fint som en början.
Små mjuka jiggar  är effektiva.
Så varje gång jag är vid gölen, så ger jag Gösen en chans att få ta mina jiggar på djupet, men än så länge har detta inte gett resultat och jag får nog meta dem längre fram, kanske från isen.

Vad som nappar är Abborre och enstaka mindre gäddor, då funkar jiggarna jag serverar, men ingen Gös och jag kör på så länge det går och provar nog några pass från isen längre fram.
För många en matfisk.
- Åh!-Jag älskar Abborre! Ja den strofen har man hört lite överallt och Abborren är en matfisk för många. Jag sätter tillbaka allt jag fångar, om fisken inte är skadat allvarligt eller om fisken har en misstänkt sjukdom t ex svampangrepp sm kanske kan smitta. Regnbågen tar jag dock hem till matbordet.
Dags att släppa den.
Gölens bestånd av Abborre är ganska bra, fin medelvikt på dem man får och en och annan ligger en bit över kilot och det är roligt. Mängden med småfisk i gölen är stor och rovfiskarna har föda.

Gös, Abborre och dem mindre Gäddorna tar Mörtarna och när Gäddorna blir stora nog för att ta Regnbåge, så går dem över till den ädla dieten och blir väldigt svårfångade. Dem växer snabbt på denna feta fisk och jag vet i gudarna vilka vikter det finns på dem största gäddorna i denna göl, men stora är dem!
Roliga på lätta grejer.
Jag har väl inte dem Ultra lätta grejerna som är så roliga att ta fisk med, det hade man i ungdomen i det danska. Man var beväpnat med Abu´s Suecia Duett spö med 2 toppar 2-15 gram på ena toppen och 10-30 gram på den andra.

Rullen var en D.A.M Quick Finessa 110 med Platil Extra Strong lina i 0,15 och 0,20 mm på spolarna. I askarna hade man Mepps, Reflex och Droppen, samt den berömda Franska Bretton spinnaren och man var kung bland buskar och snår i dem små intima vatten man besökte.
Dem flesta jiggar fungerar bara man hittar fisken.
Hittar man bara Abborrarna och dem är med i leken, så fungerar dem flesta jiggar, visst finns det alltid en färg eller form som går lite bättre än andra, men oftast tar dem dem flesta.

Vita, gula, oljefärgade med glitter, blåa och gröna är nog dem bästa färgerna på jigg kropparna. Huvuden har oftast orange, gul, svart eller röd färg och vikter mellan 3 - 12 gram är vad jag använder mest.
Gäddsnipa på Mepps Anglia spinnare.
Mepps för Regnbågarna, bra val och det tyckte även denna snipa som klippte till nära land en dag vid gölen. Små spinnare är ett bete som ganska ofta tas av betydligt större gäddor.

Ett exempel på detta var också i Danmark, var jag skulle fiska Abborrar i Havreholm Slottsö. Jag hittade lite Abborrar under lite utstickande grenar och fick några stycken på min lilla Droppen spinnare med sked i guld.

Efter 5 kast som gav 5 Abborrar, small det till i mitt lilla spö och mer än 30 minuter senare kunde jag baxa upp en stor gädda för hand, då håven befann sig på cykeln 200 meter bort. Vi hade metat gädda innan och jag skulle bara göra några kast under trädet, innan vi skulle cykla hem.

Jag har beskrivit denna episod i min bok och vill minnas att gäddan var 118 cm och vägde 10 950 gram, ingen wiretafs, bara en liten Droppen som blev droppen för denna gädda. Detta utspelade sig den 22 juli 1976.
Hela jiggen är borta!
Precis som Gäddan från Havreholm, så var hela betet borta även i denna lilla snipa, som föll för en 7 grams Twintail i gul färg och orange skalle. Glupska och hungriga, precis som Abborrarna i gölen, men vart är Gösarna?
Sommarfisket är givande i insjöarna.
Abborren gillar värme och det är en sommarfisk för många och det går nog alltid att lura någon abborre till hugg, antingen på diverse spinnbeten, en jigg eller med metspöt och mask från bryggan eller ute vid Farfars gamla risvase, prova att meta dem med mindre småfisk, det ger ofta större Abborre.

Jag tycker vår och höst är den bästa tiden för dem lite större exemplaren. Det är kallare i vattnet och  fisket kan vara trögare, men du får oftast bättre fiskar när det gäller vikter. Så vår och höst, lite mindre hugg, men större fiskar, när det väl nappar!
Fin Abborre går tillbaka igen.
När du hittar Abborren, så vet du vart dem är och då ska du fiska just där och inte börja kasta runt. Fisken är en stimfisk och har du väl hittat dem, så ska du vara snabb och du kan få uppleva fisk i varje kast.

Sen flyttar fisken sig och du får hitta dem igen, Det kan bli många fiskar om du fiskar rätt och jag ber dig om att inte ta hem flera än du behöver. Abborren är en fin matfisk, ingen tvekan om det, men som sagt ta inte flera än vad du behöver. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.