onsdag 1 maj 2013

Ska det vara Groda som bete?

Våren är här och lite värme har kommit, så pass att varenda Groda och Padda är på jakt efter en partner, en del har redan gjord sitt och rom klasarna hänger i vattenkanten.

En del Grodor far runt, som yra höns på ytan och i vasskanterna och detta är rena rama Kardemumman för en del gäddor, men inte alla.

Mest är det dem mindre gäddorna, som jagar Grodor och Paddor, men även en och annan stor efter leksgädda tar sig lite grodlår bland dem silvriga Mörtarna.
Här kommer lite imitationer på Grodor och med sina sladdriga gummiben, så simmar dem förvånadsvärd naturligt, om du bara ger lite små knyckar i spöet under invevningen och så klart ett och annat vevstopp.

Huggen ska ses och kännas! Det går inte att beskriva på ett bra sätt, det är helt vilt och vattenytan exploderar, ibland kommer det bara en svallvåg efter Grodan och en liten ökning i invevningen och sen smäller det.
Dessa är vasskyddade mot gräs, men gäddornas våldsamma attacker trycker ner gummibiten och dem fastnar stenhårt på den stora enkelkroken - Jag låter bilderna tala sitt eget språk.



Det finns även Frogg Baits som spinner med bakkroppen och dessa ska också knyckas in och fiskas med vevstopp, effekten är den samma som dem med mjuka ben.
Samma modell som ovan, men denna har egna små vasskydd som ligger över varje krokspets på trekroken, härliga beten och jag gillar dem starkt nu var det är rena Reperbahn i vassen eller är det Red Light District på kvällar och nätter?
Jag råkade fastna med mitt drag i en gren och min Power Pro höll vad den lovade och hela grenen kom ner och jag blev två spinnare rikare, inte så dumt.
Vad dessa heter, har jag inte den blekaste aning om, men jag vet att dessa spinnare brukar gå bra för det mesta, om inte annat Regnbågen på hösten, så de får vila i lådan till höstfisket, får dock se, om jag hinner med det.
Lite tidigt kanske, men dessa spinnare med sina skyddade enkelkrokar ger också bra med fisk. Det är gjorda för att kunna fiska genom växtligheten, men med den stora volumen, så ger de fisk året om.
Inte så lättkastade, men oftast stå gäddorna nära land, där vinden ligger på och man behöver inte kasta långt för att få sig en rejäl överraskning, de hugger på det mesta efter leken.
Denna som har en tyngre kropp ska och verkar hålla det djupet som invevningen börjar på och det kan vara en stor fördel om man har djupt vatten hela vägen in eller fiskar från båt. Det är bara att prova, spinnfisket börjar bli lite roligt igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.