måndag 13 maj 2013

Kanske dags för en större Abborre till helgen?

En jobbarkompis tog en Abborre på 2,2 kilo i den gångna helgen och två runt 1,5 kilo, dessa hade inte lekt än. Fisken fångades i en sjö, var jag har pimplat en del genom åren och några enstaka pass dem senare vintrarna, dock utan att lyckas med annat, än två stycken på ett kilo och en 700 gram.

Tyvärr hade han ingen kamera med sig, men den suddiga bilden på hans mobil, visade klart och tydligt, att det var en tvåa med marginal och det är inte Jockes största från den sjön, inte på långa vägar!

Nu är det klart att jag kommer att prova två dagar med Jocke i hans båt och står vår Herre o s v mig bi, så kanske man kan lyckas med en större fisk. 

Man slår jo mer än gärna sitt PB på 2080 gram från ett väldigt tveksamt pass i Alsterån, var det påstods, att man hade fiskerätt, men så var det inte och jag räknar egentligen inte den fisken, utan en Abborre på 1968 gram, så jag raderar mer än gärna denna tvåa i helgen.
Jag har samlat på mig lite spinngrejer med tiden, en del har jag fått, en del har jag fått för test och en del har man köpt på sig med tiden.

Igår fick jag ett gammalt Ron Thomson Steelhead 10 fot och kastvikt 10 - 40 gram, det blev rensad för Sillarfjäll och en och annan intorkad kompostmask och sen fick det sig en overhaul av danskt design och nu är det som nytt.

Jag tror det är lagom längd och kastvikt för detta fiske, kanske lite långt för en båt, men vi är bara två, så det är lugnt. Den gamla slitvargen Shimano 4010 Aero GT hänger med, ny nylonlina och lite tunn braid på extra spolen, det duger!
Jiggar i olika former och storlekar, ska prova det där med Drop shot fiske, Jocke kan det där, men den stora Abborren klippte till på en spinnare, likaså dem två andra, de kom på nästan exakt samma plats utanför en stenig udden, var jag har pimplat många gånger.
Wobblare, de åker med, de brukar inte ge Abborre enligt Jocke, men det finns en del fina gäddslipsar, så tar jag väl med dem och provar, man vet aldrig!
Spinnare ska helt klart med, det är det som ger fisk, Droppen och Reflexspinnare från ABU, är vad Jocke har haft mest framgång med eller ska vi säga som det är, han använder inget annat!
Något har jag förhoppningsvis med mig som tilltalar Abborrarna, om inte annat, så är det väldigt spännande att bara vara där, man vet vad som finns och jag har aldrig fiskat där i öppet vatten, skulle det gå åt helvetia, så har jag möjligheten att låna båten.

Jag ser fram emot detta, verkligen och jag kan mycket väl sätta mig in i hugget, striden, hur den stora randiga krigaren går i sidled för att slutligen gå i min runda håv .... det är så jag ryser, men det är 4 förbannade arbetsdagar kvar innan jag är där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.