måndag 12 november 2012

Long time, no see!

Det var ett tag sedan jag var inne, men mitt privata liv och karpfisket, tar det mesta av min tid just nu. Jag tänkte dock slänga in lite tips denna gång och även lite svar på en del frågor, som ni har skickat till mig.
Först och främst ett litet billigt sätt med bestick, som får plats i fickan. Du hittar det på JULA och hos Clas Ohlsson för 29 kronor och här ser du vad du får för den lilla summan.
Allt stuvas samman i en smidig hållare och det finns två mindre muggar...
... som dels skyddar dig mot kniven och gaffeln och det tar ingen plats och lite kaffe får väl rum, men det är värre med kaffegöken!
Jag lyckades få med mitt andra frontcover för året i Crocodile News, var jag skrev om lite förberedelser inför höstfisket, nästa deadline är 1 december och då kommer jag att skriva om ismetet, som jag bedriver under istiden, som kanske snart stundar.

Jag har fått ganska många påtryckningar om att nominera mina bloggar till Fisheco och jag har lagt in dem för nominering, så nu är det bara för er att nominera/rösta på, så jag kan vinna den där fina flytoverallen, som är första priset för Sveriges bästa bloggare 2012 :- ) och jag tackar på förhand!

Jag har även fått en förfrågan från Fiskesnack,com om lite inbördes länkande till respektive sajter, så nu kanske flera upptäcker mitt arbete, det vore onekligen glädjande!
En fråga som flera har ställt, är hur man fiska gädda på större avstånd med tyngre bly. För det första, så tycker inte gäddan om för mycket motstånd, när det gäller deadbaiting och jag rekommendera er att använda dessa run - rings som finns på marknaden, de flesta firmorna har dessa i sitt sortiment.

Använd ett stort bly typ 2 - 4 oz beroende på kastavståndet. Grunden till ett stort bly, är att blyet måste ligga stilla och inte flytta sig i sidled, när gäddan tar era beten.

Ni kan även fiska med livebaits och glidande bly, men se till att linan sitter ganska tight i ett lineclips eller i Drop - off indikatorn under fiskets gång.
Flera har också ställt frågor om fiske med stora livebaits och en del av er använder så stora beten att ni inte hittar flöten, som håller dessa fiskar!? Metar ni Vithaj eller?

Dessa Pro - Poppers kanske kan vara till hjälp som Sunken - floats, en sådan håller uppe en ganska så stor betesfisk, men rör det sig om monsterbeten för Monstergäddan, så kanske ni får använda alla tre Poppers som finns i paketet? Och det krävs ett riktigt tungt bly för att hålla det hela på plats.
Jag fick denna betesnål av en kompis, eller som han sa: - Det är en Stringerneedle eller en Stickneedle som man använder inom karpfisket.

Vad Thinking Anglers tänkte på, vet jag inte, men för att trä en wiretafs eller en tafs för ålfiske, genom ett bete, så är den bra.

Trä nålen eller spettet precis under skinnet på din betesfisk och placera kroken eller krokarna vid, i eller runt munnen/huvudet.
Avslutningsvis dessa Nite - Glow boilies som är flytande, även dessa är till för karpfisket, men dessa lyser väldigt länge efter en belysning med en ficklampa och på ett 2 - krokstackel och djupt vatten, så tror jag de visar Madamm Pike, vart hon ska sätta in nådastöten för ditt bete, på ett väldigt bra sätt.

Jag ska testa dessa i vinter från isen och jag ska ha en eller två mellan mina två krokar eller på en liten bit wire så dessa sitter under betesfisken, det borde fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.