torsdag 25 oktober 2012

Mina planer för den istid som kommer.

Jag har bestämt mig för att bara fiska efter gädda i Rismåla göl denna vinter, detta vatten har haft Regnbåge inplanterat sedan 1978 och vi vet att det finns stor gädda, som varje år livnär sig på Regnbågarna och vi ser ganska stora Regnbågar, som är huggna.

Jag får använda 5 ismetespö, enligt våra regler och jag kommer under tiden jag fiskar karp leta med mitt SmartCast lod, för att eventuellt kunna hitta en större gädda, som står på sin ståndplats. Sker detta, ska det ritas upp på en karta för framtiden.

Mitt fiske kommer att sker med mindre Regnbågar, stora Sillar och Makrill, som ska fiskas på olika djup, allt från under iskanten och ner till en meter över bottnen. Jag tror inte på Mört som bete, det finns miljoner av dessa i gölen och det känns inte som rätt bete, utan något som sticker ut, bör kunna ge fisk, om inte så av nyfikenhet.

Själva fisket blir ett tufft letande och genom Leapfrogging, ska jag kanske hitta den, jag är ute efter. Man ska samtidigt veta att den stora gäddan tar ofta sina beten, var dessa är samlade och jag vet vart Regnbågarna håller till under vintern.

Det kan också vara så att dessa stora gäddor endast jagar föda under mörke, var de kan smyga sig på bytet, men jag ska prova väldigt tidigt på morgonen och sitta en bra bit in på kvällen, eller ska det bli nattfiske?Vi får se!

Jag kommer även att mäska och se om det kan förvandla den stora från att vara en jägare, till att bli en asätare, lite spännande det där. Fisket kommer att ske med spöna stående högt över isen på två banksticks och med en plastrosett på linan mellan isen och spötoppen. 

Vinden kommer att ta tag i plastrosetten och det ger mina deadbaits lite liv och rörelse under blåsiga dagar. Olika flavours kommer också till användning denna vinter, har en del att testa och det ska bli spännande och se vad som sker.

Jag kommer att ha linan låst i ett gummiband framför larmet, så slipper jag en massa falska bleeps och när den stora kommer, så dras linan loss och larmet tar över. Owner trekrokar i size 4 och 0,40 mm mono, ska nog räck hoppas jag.

Hålen blir tre 200 mm i en trekant, var jag hugger av kanterna och jag ska skyffla bort snön runt hålen och slänga ut vatten på det skottade området runt hålen, för att få ner lite mera ljus över mitt bete, det ger lite mer silhuett kring mina beten. Om den stora gäddan kommer, vilket jag hoppas, så landas den med gällgreppet och hamnar direkt på mattan och den blöta säcken läggs över fisken.

Jag kan säcka fisken under isen i väntan på fotohjälp och nu kan jag bara hoppas att jag antingen hittar den på ekolodet eller genom mitt letande. Jag vet att detta inte på något sätt är lätt, även i ett litet vatten, dessa stora gäddor har sina revir, sina ståndplatser och definitivt sina huggperioder, mycket ska stämma för att få det rätt, men det är jag förberedd på både mentalt och fysiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.