onsdag 16 maj 2012

Näbbgäddan är på gång längs våra kuster.

Jag fick denna bild igår av goda vännen Liljan, som hade varit på Havsöringsfiske på Öland. 1,7 kilo är inte fy skam, för ett kort kvällsfiske och han berättade att han hade varit i kontakt med flera Näbbgäddor.
Fisket efter dessa minisvärdfiskar, ska bedrivas med lätta grejer och små drag i silver, jag minns min barndom vid Kronborgpynten nedanför Kronborg slott i Helsingör, var vi fiskade dessa Pikes, med små Jensenpirkar i storleken 10 gram, 0,20 mm lina, Abu Suecia Duett med den klena 2 - 15 grams toppen och rullen var en liten D.A.M Quick Finessa.

Fy fan va roligt vi hade, Näbbgäddorna var mera över vattenytan än under denna under fighten och de är inte helt fel på middagsbordet heller. Min personbästa är 1255 gram och de är den dag i dag, en väldigt stor Näddgädda, fast jag tog den i maj - 74!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.