söndag 23 oktober 2011

Lite blandade bilder!

Mitt karpfiske är i full swing och som jag tidigare har nämnd, så kommer jag inte att fiska efter gädda förrän isen lägger sig...Öh, om det inte dyker upp något extraordinärt på gäddfiskefronten vill säga, då kanske, men bara kanske kan jag slita mig. Staffan skulle ut med båten i dag, han står i samma sits som jag, men båten måste ut påstod han och jag håller tummorna för honom och hoppas att den där på 130 cm, fet som en gris hakar sig fast på något av hans beten. Slynan har lagt ner karpfisket och kör bara gädda nu fram tills isen stoppar honom, men fisket går trögt. Apropå Bengt, så hade han barnadop i går och jag ringde Trekåntens kyrka, ingen svarade! Sen ringde jag till prästen, han låg på lazarettet....Oh my God säger jag bara och man kan bara undrar hur det dopet slutade... En liten Steelhead från gårdagens karpfiske, den tog min boilie så pass hårt, att den inte gick att sätta tillbaka tyvärr. Men den blir en fin middag med lite god sås och går därför inte till spillo, när vi började fiska karp i gölen, trodde jag faktiskt att Regnbågen skulle bli ett problem, men så är det inte. Visst händer det att de är framme och nyper till i våra beten, men det är ingen större fara.

Det var en vacker fisk med sin silvriga färg och det är knappt man kan urskilja regnbågens fem färger i skinnet. Den vägde lite över kilot och längst bak på stjärten har en av gölens gäddor varit framme, du ser tandmärket.

Ibland fär jag lite sug efter gädda, men suget efter karp är större och intresset för karpfisket bara växer både hos mig och många andra och det är en rolig utveckling vi har i landet just nu. Jag vet inte riktigt varför mitt intresse för gädda har svalnat en aning, men det kanske beror på att jag började vid 8 års ålder och nu är 52 år ung! Sen har jag bara fiskat karp i snart 30 år, men mitt intresse för vår sötvattenskrokodil försvinner aldrig!

En väldig ledsen bild! Engelska rekordbraxen har hittats död i sitt vatten, en Oxford gravel pit, en enorm fisk på över 9 kilo. Det finns flera stora Braxar i vattnet, men man tror inte att någon av dem kommer upp i denna kaliber i framtiden. Mitt eget rekord är en fisk på 6010 gram från 1984, en stor fisk som på något sätt har minskat med årens lopp genom att nya vatten har hittats, men en 6 kilos Braxen är en fruktansvärd stor fisk i alla anseenden, oavsett vad som fångas och en 9 kilos, det är rena drömmen för en Braxenfiskare.

Simon Lavin blev den sista att landa den enorma fisken, vikten fastställdes till 20 Lb 2 oz, ungefär 9,1 kilo och man ser enkelt vart vikten ligger på fisken. En sanslös fisk och ett stort bakslag för de engelska entusiasterna som satsade så hårt efter rekordet, som nu tyvärr är ett minne blott. Man tror att dödsorsaken är ålderdom, en sådan Braxen kan var över 35 år gammal om inte mer!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.