lördag 22 oktober 2011

Kanske sitter de en 2 kilos där i vinter?

Jag var och pratade lite med Jocke på jobbet, det var han som en gång i tiden gav mig tipset om den sjön med stora Abborrar och jag glömmar aldrig bilden på den 3 kilos som fångades där 1993 på spinnfiske och jag har sett flera bilder på enorma Abborrar från detta vatten. Jag har själv fått fisk upp till 1,6 kilo på pimpel och tappat fisk, som har varit större, de sista åren jag fiskade där från isen, tog jag ca 25 Abborrar över kilovikten, så det finns där! Som jag nämnde, så har vi bara varit där en gång förra vintern och det blev tyvärr bara denna under den sista dagen, var isen höll Pär och mig uppe. Vi hade svårt att ta oss i land, men den kommande vintern kommer det at bli flera pass på sjön och med lite flyt, så kommer vi båda att få flera stora Abborrar, men ska det bli en 2:a från isen? Det är en enorm fisk, mångas dröm och den är inte lätt att hitta eller fånga i en sjö och från isen är dessa fiskar nästintill omöjliga, att dels få till att hugga och sen ska de landas också. Man får inte riva dem, då är det kört! Man ska fiska med svepande rörelser på det kraftiga pimpelspöet och reta den stora till hugg, hugger den hårt i ilska eller hunger, så sitter de oftast stenhårt och man kan sedan chocka dem genom att dra upp dem snabbt, inte börja att drilla, då tappar man 8 av 10 och det vill vi inte vara med om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.