söndag 18 februari 2024

Lite smått och gott!

Idag blir det ett litet axplock av lite av varje och jag börjar med en Anglelock från Zebco. Den finns för 55 kronor hos Karpfiskebutiken och är en perfekt lösning för dig som fiskar på ställen var kanterna är branta. Oftast, så får man inte någon särskild bra bra indikation på napp, då utan rätt vinkling, så blir det lite si och så och det leder till att Gäddan sväljer dina krokar.

Zebco´s Threaded Head Angle Adaptor.

Den har en bra mässing gänga och kan justeras med en liten skiva, så den sitter fast på din bankstick. Justeringsskruven är väl tilltagen och enkel att strama eller lossna, även med frusna fingrar.
Stora variations möjligheter.

Man kan vinkla allt från liggande från sig och mot sig, så det finns gott om möjligheter för att du kan få allt rätt och höra nappet direkt.
Rätt vinkling för linan och allt registreras.

Ställ din banksticks rakt och sedan vinklar du Adaptorn och ställer spöt mot denna och kollar att linan ligger rakt i larmet och sen är det klart.
Perfekt för branta kanter längs ån.

Det fungerar perfekt och Adaptorn kan användas till annat än banksticks och larm, du kan ha en eller två på en Rod pod eller Goalpost set-up eller om du använder ett Keepnet i dit fiske. En bra investering för ditt fiske!
Justerbart.

Jag gjorde två Drop-off´s och hittade två lite konstiga saker, som jag tror kommer från en gammal lampa. Hur eller hur, så blev dessa två till fina justeringar av mina Drop-off´s på underdelen av mina långa banksticks och mina indikatorer hänger lodrätt och under bygeln under gäddmetet med Deadbaits.
Justerbart fäste för Drop-off indikator.

Så här blev det och så ser dem ut och jag testade dessa igår, dock utan napp, något jag kommer till.
Som Drop-off indikator för Gäddan.

Jag gjorde några andra indikatorer, som du kanske har sett på karpbloggen, om inte, så titta gärna in där. Dessa Dual indikatorer har flesta funktionen, som bilderna visar. Här ovan för gäddmete med Deadbaits, testat och klart, det var bara de gula Ballclips, som skulle justeras lite.
Som Hangers.

Här ser du den som en Hangers för karpfisket och jag har slitit som en dåre för att den eventuellt skulle kunna trassla sig under ett run, men jag klarade inte av det, så jag är nöjd med dem.
För slak lina.

Samma test provades, när den ligger med slak lina på backen, inget annat hände än att den far upp till larmet utan trassel och då är jag nöjd!
Vesa Malm, Finland med segerfisken!

Allt detta testades under min gäddmetepremiär igår. Det fick bli i den närmsta gölen, mest bara för att komma ut lite. Inget hände den första timmen och sen kom Vesa ner och hade spinnspöt i högsta hugg och vi startade en liten landskamp mellan Danmark som metade och Finland som körde spinnfiske.

Timmarna gick, publiken var lugn, hundarna skällde, kaffet var gott, likaså allt kackel länderna emellan, men så slog Suomi till, ett fruktad hugg och resultatet har ni på bilden! En 22 cm varelse, som med tiden kan bli en gädda, den föll för en Papegojfärgad Jerk och Finland avgick med segern! Danmark hade inte ett sniff!

Det var lite smått och gott, skitfiske på er alla!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.