torsdag 23 februari 2023

Premiär för Gäddmete!

Den 18 februari var jag runt alla dem närmsta vattnen och kollade isläget och det blev en besvikelse av rang! Endast Svarte göl var öppen och helt isfri, så där fick det bli spelplats för årets premiär för Gäddmete och grejerna stod redan klara, bara att ge sig av tidigt nästa morgon.

Redan på kvällen såg jag hur fin och röd himlen var över Madesjö och farhågorna kröp fram, skulle det jävlas än en gång och frysa? Time will tell! Jag lade mig, sov gott och klev ur bingen vid 06.00 och nu var det inte kaffet, som var första prioritet, utan utetemperaturen, som nu visade minus 5!

Jag kunde ha dött, men det gick bra och jag fick i mig en stor kopp och sen bar det iväg ner till den lilla gölen. Min plan var att fiska i den södra delen, var det är djupast och var jag under hösten hade haft ett bra take på en halv Makrill, men tyvärr missade jag mothugget. Nu skulle den upp, det var planen hela vägen ner, tills jag såg gölen! Det var is överallt, förutom längst upp vid inloppet. Hoppet sjönk lite, iskallt vatten rinner in i gölen här och det är ganska grunt, men jag hade lite lugna partier nära land, som har gett fisk förut.

Tufft efter den kalla natten med 5 minusgrader.

Jag var inställd på att det skulle bli tufft och det redan, när jag såg antalet av minusgrader hemma, men att det skulle bli såpass kallt, det hade nog inte ens SMHI beräknad! Men, men, jag var här med mina tre spö och det var bara att som vanligt, göra det bästa av situationen, mer än så kan man inte göra och det oavsett väder, vind och temperatur!
Ledgering med glidande flöte på första spö.

Jag tog lite kaffe och värmde upp nävarna mot muggen och under tiden kom min plan fram kring hur jag skulle fiska, på vilka platser och med vilka beten. Resten gick som på räls och jag var lite förvånad över att man inte hade en tillstymmelse till ringrostighet.
Första spöets tackel, här med en Trewally Shad.

Alla grejer hittade snabbt sina vana platser, matta, verktygen och vattenhinken fylldes och det var på högan tid, att få ut betesfiskarna och allt gick som på räls eller? Nja, när sista betesfisken skulle tinas lite i vattenhinken, så hade denna ett fint lager av is och betesfisken landade inte i hinken, utan studsade på isen och hamnade på backen bredvid ... Det var lite småkyligt denna morgon!
Floatledgering på andra spöet.

Det må studsa och jäklas, men snart var allt ute och min väntan kunde börja och ja började med en kopp nybryggt och en macka, som tillverkades kvällen innan och även den var kall.

Jag satt fint och hade bra utsikt över mina två flöten och Ledgerringspöet hade larm, så allt var bara bra. En titt på klockan, visade mig att den var strax över åtta, så snart kunde det vara dags och under tiden skulle jag njuta av solen ... jag märkte då fan ingen skillnad! Det var och förblev kyligt.

Floatledgertacklet, här med en Red Mullet.

Morten, en gammal arbetskamrat kom förbi och en liten stund senare kom "Linkan" och vi kacklade först danska Morten och jag och sedan övergick vi till svensk, så "Linkan" kunde hänga med och vi kacklade en bra stund om politik, varsel och samhället i övrigt.

Dem drog sig hemåt mot värmen och fortsatte att klura över vad mitt nästa trix skulle kunna vara. Då ser jag att flötet över min lilla Trewally Shad ger lite ringar ifrån sig och nu fick jag lite värme i kroppen. Gäddan tar och släpper, tar och släpper och sen blir det inte mera!? Ja tar in betesfisken och ser att det hade varit ett litet Gäddyngel, som hade försök sig på Shadden, men inte klarat av ens denna lilla betesfisk.

Tredje spöet.

-Det kanske var min ända chans att få en fisk, var min tanke och jag penslade Shadden med Pilchard Oil och lade ut den igen i samma område och tog en ny numera halvljummen kopp kaffe och satte mig, nu hade termosen också kallnat.

Det passerar lite folk, som ställer frågor om hur fisket går och man förklarar sig, lite senare kommer det en kärring med en stor vacker Sankt Bernhard och passerar mig utan ett ljud och det var väl skönt, men det skulle bli värre, då lilla Bernhard tömde ut allt han hade i sig 8 meter bort och matte såg ingenting, fast det är nog den största Touchdown, jag har sett och hon bara går vidare och på gångvägen ligger det en 4 lb stor hög med skit!

Jag har alltid några bajspåsar i fickan, det blir jo så när man själv har hund, så jag tog upp denna hög, knöt igen påsen och gick ifatt damen och sa- Du glömde något och gav henne presenten och hon undrade vad hon skulle göra och jag höjde rösten en aning och sa - Där, samtidigt som jag pekade på soppkärlet. Tro det eller ej, mitt budskap gick in och jag vet att samma människan har lämnat skit efter sin hund förut.

Tredje spöets tackel.

Timmarna går och det händer inget, jag provar olika platser runt i det isfria området och jag testar med Laxolja och Sardinolja, men det vill sig inte. Någon värme blir det inte och det känns som jag är så långt från någon Gädda, man kan komma.
Det blev aldrig riktigt mysigt denna dag vid gölen.

Klockan 11.30 hade jag fortfarande is i hinken, fast den var nog lite tunnare och jag tog lite bilder på olika tacklingar med enkelkrok, mest för att visa hur jag tacklar mina betesfiskar. Så håll tillgodo!
Enkelkrokar för Trewally Shad och Red Mullet.
Ni som följde med under inlägget med dessa krokar såg att jag inte har något lekande, utan knyter wiren med en Knotless knot och får en väldig liten, men super stark knut.

En betesnål är ett måste och du monterar tacklets öglas i betesnålen och stick nålen under skinnet på betesfisken och allt går igen som på räls och det blir inga större hål eller andra skador på betesfisken.

Risk för att kroka Gäddan djupt och en skadad wire!

Här ovan är kroken monterad genom haken och visst det kan väl fungera, men jag tycker inte det är bra. Dels så ökar det risken för att kroken hamnar djupt i Gäddans mun eller rent av svalg och din wire blir väldig knölig efter landningen av Gäddan, så detta undviker jag alltid om det går.
Betydligt bättre chans för att kroka Gäddan!

Här ett betydligt bättre sätt för montage av kroken, Gäddan tar rakt över betesfisken och då kroken ligger längs med sidan, så känns det inte så värst mycket. Därefter vänder Gäddan på steken och sväljer denna med huvudet först. Krokar du när Gäddan går med betesfisken, så sitter den i mothugget! Om inte, så var det en liten, du inte behöver fånga.
Här finns risk för att Gäddan inte får kroken i munnen.

Jag tittar en del på Youtube och Deadbaitfiske från England och ser denna tackling av betesfisken och jag ser också hur många Gäddor man bommar i mothugget och hur man inte ger ett bra mothugg, man lyfter bara spöet och det fungerar inte i min värld!

Gäddan har en hård käft, tre rader i överkäken med en stor del av dem andra 700 gaddar, så mothugg behövs, men med modifikation, en del ger mothugg, så man skulle tro att man försöka slita skallen av Gäddan eller rensa den direkt 😭

Bättre och man kan ge mothugg direkt.

Så här som visat ovan kan du tackla din betesfisk om du har en gädda som tar men släpper betet, testa denna tackling och ge mothugg direkt din lina rör sig. Är det en större Gädda, så sitter den till 90 %. Visst den kan ta betesfisken och känna kroken, men det är värd att prova.
Den förblev tyvärr torr!
Vid 13-tiden gav jag mig och min lilla premiär var över. Jag fick ingen Gädda, men jag hade en framme, jag fick kyla, sol och lite nordväst vind över mig, jag fick plocka lite .... och jag fick frisk luft och erfarenhet. Kaffet var gott, likaså mackan och vårt goa kackel och flera goda skratt, som förlänger livet.

Så det innebär alltså att jag fortfarande lever nästa helg, var vattnen nästan har öppnat sig helt, åtminstone så pass mycket att det känns mer vettigt att fiska på lite bättre platser, var chansen för en större fisk både finns och ökar, så jag kanske kan visa er en fin Gädda i nästa inlägg? vi får se hur det blir i den kommande helgen.

Ni hittar krokarna hos Karpfiskebutiken.

Jag ska passa på att tacka er alla som tittar in och alla som ställer frågor, skriver mejl eller på annat sätt hör av er, Stort tack och skitfiske till er alla, stora som små och ha en trevlig helg!