fredag 10 februari 2023

Har du ordning på dina grejer?

Det börjar med en bra fråga och sen ett par efterfrågor: - Är denna fråga befogad? - Har jag med detta att göra? Dessa frågor besvarar jag gärna! Befogad? Ja, i högsta grad, då jag ser ofta att man har dålig med tillbehör och ordningen är nästintill kriminell och det är inte bra!

- Har jag med detta att göra? Svar nej! Jag behöver inte bry mig om dina grejer och jag behöver inte lägga mig i detta heller, men en ny säsong står för dörren och mitt ända syfte med detta, är att ge dig en push, en kick i röven eller som mitt syfte är, att du ska ha allt klart och perfekt innan säsongen börjar, så du slipper vrida dig i vånda, när du upptäcker att något fattas eller något är sönder och ditt fiske blir förstörd på grund av detta slarv, som tyvärr allt för ofta, får tillåtelse att smyga sig in av någon anledning, som kan vara glömska eller rent av lathet.

Jag lägger med lite bilder på saker som man enkelt kan göra själv av saker man kanske hittar under uppstädningen i askar, väskor, ryggsäckar och boxar mm och ni får en liten beskrivning för varje grej. Då kör vi och kanske följer du med eller så kanske du redan har stämplat ut från sidan, valet är ditt!

Isen som verken bär eller brister, hindrar många av oss.

Spön: Är dessa rengjorda från smuts, damm, fjäll och fiskslem, är rullfästet rent och fungerar och har du kollad dina ringer med lite Bomull, så inga ringer är spruckna: Är en ring sprucken, så måste den bytas ut, annars slits din lina.En tandborsta är bra för att rengöra ringerna och allt du behöver är lite ljummet tvålvatten. Glöm inte handtagen, där samlas mycket skit, skurar dem lätt med en nagelborst och både kork och Duplon blir som nya.

Rullar: Samma sak här, spola av dem i ljummet vatten och rengör dem med tandborsten, lite olja vid bygelfästen och vevhandtaget gör underverk. kanske behövs det lite fett runt vevstaken som håller din spole.

Braid eller nylon: Är den gammal eller sliten, så skall den bytas, men du kan spara en slant genom att vända på linan. Använder du endast nylon, så byt den till en ny färsk lina och jag rekommendera en 0,40 mm. Passa på att rengöra spolens kanter, där samlas mycket avlagringar och med en ren spole, får du längre kast och mindre slitage på din lina.

Tackel och Up-traces: Dessa får sina smällar under fiskets gång, en del blir kinkade och en del får konstiga former och det kan du åtgärda genom att fästa en av krokarna i något stumt och sedan värmer du det skadade stället med en tändare och wiren blir rak igen och är lika stark, passa samtidigt på att kolla över skärpan på alla krokspetsarna. Gäddan, har som vi alla vet hårda läppar och 700 gaddar i truten!


Idioti! Hoppas verderbörande själv behöver hjälp en dag!
 
Intressant bild från ett av mina vatten, någon Idiot kastade ut denna livboj på isen och där gör den verkligen nytta! Jag om någon hoppas att samma dåre hamnar i nöd, så kanske man kan ge fan i dessa viktiga saker runt våra vatten!

Hemmagjorda Bait Poppers.

Här ovan ett gäng Bait poppers, gjorda av 22 mm frigolitkulor med en genomgående tube och sen lite tunn metalltråd för fäste runt kroken. Dem andra är gjorda med mindre frigolit och sittdyna och dem fungerar väldigt bra. Det gäller att ta vara på vad man hittar under städningen av sin utrustning.
Ledgerbooms eliminerar trassel.

Gamla Drennan tubing blev till lite Ledgerbooms, som förhindrar trassel under kast. Linan glider genom dessa och haken gör det enkelt att byta blysänken efter behov.
Floating Ledger stems för mjuka bottnar.

Här ett gäng alldeles för korta spinnfisketafsar, dessa fick en Run-ring, lite sittdyna som formades med en sax och sen en hake för blyet och man fiskar friktionsfritt över mjuka bottnar, man sparar även här lite cash, som man kan lägga på saker man inte själv kan tillverka.
Link-Ledgers för hårdare bottnar.

För hårda bottnar, skippade jag flytkroppen av sittdyna och har en Ledgerbead, som linan glider genom vid napp och man byter enkelt ut blyet efter behov. Vi går vidare med dina grejer!

Boxar, askar och lådor mm: Är dessa rengjorda efter förra årets fiske? Om inte så gör det och passa på att komplettera det som fattas, innan säsongen börjar. Hakar, lekande, wire, krok, flöten, bly o s v. Jag skulle kunna hålla på, men se över allt och få ordning.

Carryalls, Väskor, Holdalls och ryggsäckar: Töm dem för grenar, löv och kvistar och allt annat som blåser runt under ditt fiske och se till att dessa saker är rena och hela. Hur är det med ficklampa och pannlampa, är dem okej och har du reservbatterier? Är din håv full av hål eller andra skador?

Betesfisk: Har du fyllt på förrådet med Deadbaits så du klarar dig? Har du förberedd en del med färg och doft? Har du dina fiskbitar klara, så du kan locka in Gäddorna med dessa? Om inte, så har du lite där att göra också.

Det mesta av det skrivna, gäller även alla som dänger gummi och jerkbeten mm. Vassa krokar, är alla tafsar i ordning? Funkar dig flytväst? Kolla den innan, du ger dig ut på sjön. Jag går inte in på alla saker som kan tänkas användas inom fisket, utan jag utgår från att just du har fattat att detta är ganska viktigt. Allt jag ville säga är att uppmuntra dig till en bra ordning i dina saker, så du får den absolut bästa starten på den nya säsongen. Passa på nu var isen i din närhet kanske verken bär eller brister. Skitfiske och ha en trevlig kväll!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.