onsdag 16 februari 2022

Det kan bara bli bättre ...

I fredags var halva gölen öppen och jag såg min chans för lite fiske dagen efter och under eftermiddagen under rundan med Kasper, så lade jag ut lite fiskbitar för att väcka och locka fram gäddorna. Självklart skulle den kommande natten bli kall och runt 4 minusgrader, vilket inte är något nytt, men så jävla typiskt!

Jag gick upp tidigt, tog det lugnt och kollade lite OS med en kopp kaffe och efter en snabb koll över grejerna i hallen och en liten termos, så drog jag iväg. Kylan kändes och jag undrade om det överhuvudtaget var möjligt att få ett bete i vattnet!?

Frozen over! Så var det inte dagen innan!
Det såg inte så inspirerande ut när jag kom fram, men fiska det ville jag och jag hittade ett par hål i isen på ett par bra platser och fick snabbt ut två flöten. Tyvärr var det is där mina fiskbitar lades dagen innan, men kanske?
Naturell Spansk Makrill.
Jag började med naturella beten, utan doft tillsatt, men jag piercade båda mina beten för att få ut signalerna fortare i det kalla vattnet.
Naturell Sardin.
Kaffet kom fram och värmde gott, allt var klart och att fisket skulle bli trögt, det visste jag. Jag vet dock att det går under dessa förhållande också om bara det fanns fisk på platsen.
Det ända som var öppet denna dag!
En timme gick utan resultat och jag koncentrerade mig på den lilla biten som var öppen, kanske skulle det finnas en chans här? Inte lätt med inkommande smältvatten, men vad gör man?
Skulle dessa två vara dagens lösning?
Nu penslade jag min Makrill med Mainlines Savoury/Fish och gav min Sardin 2 ml av Pilchard oljan och betena placerades ut, var strömmen var som lugnast ock min väntan kunde åter börja, nu med lite mera geist.
Danish Delight 12`3,0 Lb.
I denna del av gölen har en massa skräp, kanske en cykel eller inköpsvagn, grenar mm samlad sig och kanske stod det någon gädda här. Jag fiskar med 12 fots spö med 3 Lb testkurva, Wychwood Solace baitrunner, som har en stark braid på 60 Lb.

Det gör att jag kan rätta mina krokar vid ett bottennapp och ingen Gädda kan dra sönder denna lina, så säkerheten går först av allt i fisket.

Spansk Makrill med Savoury/Fish doft under flötet.
En timme gick och inte ett skit på något av mina beten och jag flyttar dem varje kvart, för att se om någon skulle vara intresserad, Men det kändes som att jag nog hade tagit mig vatten över huvudet.
Klockan 10.00 och napp på Sardinen med Pilchard Oil.
Jag står ock pratar skit med "Linkan", som brukar komma förbi och hälsa på och plötsligt börjar ena flötet röra sig väldigt försiktigt, så pass att jag först undrade om det var vinden.
Sakta och försiktig drogs flötet under ...
Det tog nog 10 minuters fibblande, innan flötet började sakta vandra, stanna upp, sen vandra igen o s v. Högst troligen en liten Gädda, som inte fick i sig Sardinen och efter en liten stund, precis innan jag skulle kroka, så släpper den betesfisken och just där var min blankning klar för denna dag.
Woody Woodpicker höll låda hela dagen!
Skitsamma! Det gör inget, jag vill inte ha dessa snipor, jag fick frisk luft, bra väder, en erfarenhet rikare och allt detta till trumsolo från Hackspätten, som höll konsert ovan mig.
Det kommer att bli bättre, vi går mot bättre tider!
Precis så är det, det kan bara bli bättre och det ser man fram emot! Era frågor strömmar in och jag besvara er alla, oftast på mejlen, men en del tas upp här för allmänheten och en av dessa frågor var bra knyter för Gäddfisket.

Dessa tar jag upp nästa gång och det är bara att öva, tills dem sitter i ryggmärgen! Det var allt för denna gång och lördagens fiske och som vanligt önskar jag er alla skitfiske. Skönt att blogga lite och lugna ner hjärtat efter OS - hockeyn, var vi såå snyggt skickade hem Kanada och nu väntar den ryska björnen på fredag eftermiddag!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.