torsdag 1 juli 2021

Svar på era frågor!

Det kommer massor av frågor och dem flesta svarar jag på direkt via mejlen och en del tar jag upp här! Nu är frågan varför och mitt svar blir som, alltid att dem frågorna, som jag tycker kan ge andra läsare lite inspiration och eftertänksamhet, dem tar jag upp här och alla kan vara med.

Det finns ett hav av frågor att tillgå och jag tar dem efterhand och denna gång kommer frågorna från Hjalmar Enquist, Erik Andersson och Gustav Henriksson, alla nya i det roliga och spännande fisket efter vår populära sportfisk Gäddan.

Frågorna är blandade och alla handlar om mete efter vår fina sötvattenskrokodil och det är glädjande att antalet gäddfiskare ökar och lika glädjande är det att ni följer bloggen och ställer era frågor. En stor del av frågorna är nog någonstans på bloggen, men jag förstår att man inte gärna vill leta bland alla inläggen.

Vad anser du vara det bästa betet för Gädda?

Troligen en levande Mört, om man vill ha många och olika storlekar på sina Gäddor! Sen ska man tänka på att det finns folk, som tycker att fiske med levande bete, bör förbjudas och debatten pågår dagligen, tro mig!

För min egen del, så är det helt klart en hel eller halv Makrill, som man kan köpa och ingen kan gnägga över betet. Makrill ger oftast mindre antal fisk, men oftast större individer. Sill är också bra och den seglivade Rudan, så här har ni mina favoritbeten för gäddan.

Vilka spölängder rekommendera du Luis?

Mycket bra fråga och det beror lite på hur man fiskar och vart man fiskar! Fiskar man från båt, så rekommenderar jag spö upp till 10 fot. För vatten med träd hängandes över vattnet och över era huvuden, så kanske en 11 fotare är bra eller 10 fot? För vanligt fiske från land, så är nog 12 fot att föredra och alla längder med en testkurva runt 3 Lb. En Parabolisk aktion är bra, då kan man kasta utan att betet dras av under kastet. Har man styva spö, så får man kasta med en svepande rörelse.

Vad tittar du efter första gången du kommer till ett nytt vatten?

Gömslen för Gäddan i form av fallna träd, buskage, växtlighet, djupa kanter och soliga viker. Hitta bytesfisken och Gäddorna är aldrig långt borta. Hittar man inte bytesfisken, så mäska fram den och Gäddorna kommer efter.

Oftast reggar jag vattnet innan fisket och skapar en liten plan, jag kan mäska med fiskbitar eller mäska fram bytesfisken, så allt är klart tidigt nästa morgon.

Vad är bästa vädret för bra Gäddfiske, enligt din långa erfarenhet?

Sol och vind! Men även molniga dagar har sina goda sidor, då jag har för mig att Gäddorna har lättare att smyga sig på bytesfisken. Under blåsiga dagar fiskar jag oftast var vinden ligger på mot land eller mot ön, om man fiskar från båt.

Du beskriver mäskning för Gäddan på din blogg, vad använder du och hur mycket per tillfälle?

Jag använder alla sorters fisk, allt som är begagnad läggs ut igen eller så sparar jag det! Allt som är fisk används och skärs i bitar, det händer t o m att jag ber om fiskrens och man tittar lite förvånad på mig och jag förklarar!

Ge Kebab-riggen en chans!

Mäskning fungera väldigt bra och Gäddorna är tacksamma för ett mål mat, som inte kostar energi! Värre blir det när måltiden innehåller 2 stycken trekrokar! Jag lägger ut en del fiskbitar på ett större område och sen drar jag ihop området under några dagar, detta om jag inte kan fiska direkt. När det gäller fiske direkt, så lägger jag 3 - 5 fiskbitar runt min betesfisk och det brukar ge resultat.

Vilken lina är bäst, braids eller nylonlinor och vad rekommenderar du Luis?

Braids är bäst, stumma linor utan töjbarhet, sätter krokarna direkt i Gäddans hårda käkar och jag rekommenderar, om man har råd Power Pro i 0,36 mm! Är plånboken lite tunnare, så är Saengers 4X ett bra val och betydligt billigare med en spole 0,30 mm som klarar 28,8 kilo och priset hos Karpfiskebutiken är endast 89 kronor. Båda dessa Braids är flytande och superstarka och ett måste för grov fisk.

Nylonlinor har en töjbarhet upp till ibland över 20 % och dem funkar för fiske nära land med lite extra krut i mothugget. Om jag använder nylon, så väljer jag numera Karpfiskebutikens Sensitec i 0,36 mm. Den har inte så värst mycket töjbarhet, och den är stark, hela 11,5 kilo säger spolens etikett och jag tror att det stämmer! Jag har inte priset i huvudet, men den är inte dyr och du får 400 meter per spole och det räcker till 4 rullar med tanke på att den ska användas nära land!

Vad anser du vara den bästa tiden på dygnet för Gädda och svara gärna: Vår/sommar och Höst/vinter?

Jag har fiskat Gäddan sedan 1967 och alltid märkt att morgonen är bäst och det gäller hela året runt. Sen finns det alltid undantag, som i allt annat. Jag fiskar inte Gädda under sommaren, men vår, höst och vinter, är det oftast tidig morgon och det inträffar alltid en huggperiod vid 08.30 i dem flesta vatten!

Visst kan man fånga Gädda dygnet runt, så morgon och förmiddag fram till 11.00 och sen sen eftermiddag och kväll kan ha sina goda stunder också. Sen har vi en tid på dygnet, var dem flesta inte fiskar Gädda och det är mitt i natten!

Större Gäddor äter ofta på natten!

Under min tid som specimenfiskare under 80 - talet var vi metade mycket efter Ål, så fick vi otaliga fina Gäddor på våra små Löjor och senare tog jag upp detta själv och tillförde lite extra doft i form av oljor eller fiskdofter från karpfisket och det funkar bra!

Nära land eller mitt i Ån?

Säg att du har 3 spö med dig, då skulle jag fiska 2 av dessa nära land på varje sida om mig med bottenmete och ett spö med flötmete, skulle få driva med strömmen och fiska av mittenpartiet och alla befintliga strömkanter. Ger detta inget, så flyttar jag på mig, tills jag hittar fisken!

Hur långt har du mellan båt och flöte under flötestrolling?

Max 30 meter och alltid med braid! Använder 2 spö och har spolen eller baitrunnern löst ställd, linan i spöts linclip och har koll hela tiden på mina flöten. Jag fiskar mina beten på olika djup och ändra lite ibland. Ett effektivt sätt är att använda 2 mindre betesfiskar på var sin trekrok, detta skapar en enorm reklam och det missar inte Gäddan!

Motor är bra på större vatten, men jag föredrar att ro båten och kan enkelt anpassa hastigheten och det ger lite motion samtidigt. Vid napp, vevar jag snabbt in det andra spö och sen lägger jag in mothugget och det är fit för fight! Glöm inte flytvästen! Fiska inte ensam om du kan och tala om för någon vart du är och även om du byter vatten! Det är viktigt!

Luis, du har en förkärlek för fiske i mindre vatten.Varför?

Här skulle jag kunna svara, för att dem är lättare, men så är det definitivt inte! jag gillar mindre vatten på grund av intimiteten, samt att i många "bortglömda" vatten, så finns det grövre Gäddor. Ta t ex här i Nybro, ska man fiska Gädda, så drar man direkt till en större sjö i närheten eller så blir det Kalmar sund och det är inget fel i dessa val!

Man fiskar inte i dem mindre vattendragen, gäddorna finns där och dem växer och är utan någon form av fiskepress och det gynnar jo dem som fiskar i just dessa vatten. Sen gillar jag när man visar upp en 7 kilos från ett hål i skogen och åskådaren säger -Där har jag fiskat, men aldrig fått något! -Nä, men du använde inte en hel Makrill heller! Och sen kommer frågan, kan man använda dem till Gädda o s v och så rullar det på år efter år!

Det var en del av frågorna, det blir flera framöver. Jag hoppas att ni hade en fin midsommar, fotbollen gick tyvärr inte bra och nu får vi titta på de danske och hoppas att dem fortsätter i samma stil som senast, då kan det räcka långt, väldigt långt! Skitfiske på er allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.