onsdag 28 april 2021

Trögt fiske och en liten teori kring detta.

Jag börjar misstänka att det har gått troll i mitt fiske! Denna vår har inte varit av Guds nåde, när det gäller att överhuvudtaget fånga en firre, helt sanslöst, vad trögt det har varit och är.

Har pratat med en del och  visst har dem fått lite fisk, men på långa väger som vanligt! 2 stycken 30 cm´s gäddor på en heldag i Kalmar sund och en Abborre på 7 hekto och det finns gott om dessa historier. Karpfiske med flera dagar vid vattnen och inte ens ett bleep i larmen o s v.

Mitt eget fiske liknar ingenting jämfört med tidigare år och igår tog jag mig ner till Svatre göl för lite frisk luft och förhoppningsvis en gädda. 2 varv runt gölen med ett UL-spö och ett spö för lite tyngre saker.

Test av Strike Pro Guppy Junior, endast en följare!
Frisk luft och chansen för en firre i all ära och samtidigt testa Guppyn från Strike Pro, vad kunde gå fel?

Jo, allt kan gå fel och så blev det! Guppyn kastade bra och rörde sig fint och lockande med båda gummistjärtarna, så pass bra att en större gick efter Guppyn i ytan och jag knäade ner och gäddan stannade och försvann och jag fick fick det berömda fingret av gäddan och jag gav samma finger tillbaka!

Lilla Conrad brukar alltid lura något.
När inte denna lilla godbiten, som alltid ger en snipa eller 4, ger fisk eller att något följer efter, så är det illa, riktigt illa och så var och blev det, inget intresse från gäddorna.
Allt provades och inget gav fisk.
Envisheten kröp fram i det fina vädret med solen framme och en fin sydvind över ytan, perfekta förhållanden för gädda och jag gick genom allt i betesväg, som jag hade med mig och 5011 kast och 2 varv runt pölen och jag var fortfarande fiskefi...
Åtminstone var vädret bra!
En snabb blick över gölen och ytterligare ett varv för att spana efter solande karpar, inget visade sig eller syntes och det var dags att bestiga järnhästen och cykla hem.

På vägen till cykeln frågade en herre mig om hur det gick med fisket och jag berättade och han och hans söner hade samma upplevelse just denna vår, dåligt fiske och hans uppfattning av det hela var följande.

Sedan ganska länge sen har det varit kallt och när värmen väl kommer, så smäller det bara till med 20 -25 graders värme på ett par dagar och riktigt så har denna vår inte varit. Den har mera varit som en normal vår bör vara med sakta stigande temperaturer, lite bakslag i vädret mm och det kanske inte fisken är van vid med tanke på att dem senaste 8 - 10 vårarna, har varit kalt och sen otroligt varmt.

Jag vet inte, jag har ingen aning, men det är fullt möjligt att det är så. En sak är dock säkert, fisket kan inte bli sämre, den saken är klar och med dessa ord önskar jag er alla skitfiske och hoppas att det snart ska bli bättre. Jag hade åtminstone tur med vädret 😎
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.