torsdag 30 november 2017

Tillsätt lite prickar, det fungerar ...

Ja, lite prickar fungerar väldigt bra, men igår gick det tyvärr inte att få någon Regnbåge på det jag ska visa er i dag, men den skulle komma, segt och tufft tufft fiske och många gav upp efter att ha provat allt.

Jag stod ut i nästan 5 timmar innan jag kunde landa, vad jag tror var dagens ända fisk, men den var fin och gav mig en rolig och brutal fight och det gillar jag skarpt.
 Svag Novembersol över Parkeringsviken i Rismåla göl.
Det var kyligt och jag fick både sol, vind och regn under dagen. Fisket var svårt och otroligt trögt, jag såg inte ens en mört på ytan, inga vak, stendött och det var nog 8 andra fiskare som kastade med drag och flugfiskare med djupgående nymfer och minst tre som provade med sina kastkulor och flugor ... ingen fick något och jag höll mig lite för mig själv och smög runt gölen.
Sonic i 4 och 6 gram och olika prickar.
Jag var för ett tag sedan och rensade fyndlådan på Dollar Store för dessa billiga, men bra Sonic spinnare och tyvärr var många i samma utförande.

Dem flesta var orange med reflextejp på skeden och en del var i silver med röda  prickar på skeden och alla var i vikterna 4 och 6 gram. 
En vattenfast Tuschpenna är allt du behöver.
Allt går att ändra om man vill och jag tog med mig en vattenfast Tuschpenna i fickan och gav en del av dessa spinnare lite prickar, det brukar öka effektiviteten avsevärt och en penna tar inte mycket plats i fickan och man hittar alltid på något som kanske kan göra dessa redan effektiva spinnare lite mer effektivare.
Denna typ av prickar har gett bäst.
Alla mina spinnare, wobblare och dem flesta av mina drag får en större svart som blir en form av huggmarkering och det fungerar väldigt bra, tror starkt på detta!

På bilden ser ni en 6 grams Sonic som har just denna svarta huggmarkering på kroppen, men den har även fått lite svarta prickar på skeden och denna spinnare har gett väldigt bra fiske efter Abborre, Gädda, Öring och Regnbåge.
Badplatsområdet är en av gölens hotspots.
Jag sprang runt och fiskade av alla tänkbara och otänkbara platser runt gölen, men det ville sig inte. Ingen fick något och timmarna gick och en del av dem fiskande gav så småningom upp och åkte besvikna hem.

Jag ångrade på, ger mig inte så lätt och framför allt inte denna dag var det på morgonen hände något väldigt besynnerligt. Jag skulle ha fiskat karp igen, men åldern tar väl ut sin rätt eller vad f.. som nu hände?

Alla grejer stod klara och jag skulle upp vid 06.00, väckarklockan startade då, men gubben Rasmussen hörde den inte och den stänger av sig själv efter 10 minuter och jag vaknar först 09.10 och var vansinnig över det inträffade.

Karpfisket gick åt helv... denna dag, men fiska ville jag och då blev det Rismåla göl i stället, så kan det gå ... Lite surt nu var frosten slog till igen, men karpfisket hade gått bra bara några dagar innan, så det var ingen panik, men ändå ...
Med sina 1780 gram, en fin båge.
Anyhow! Så fortsatte jag mitt travande runt gölen och hamnade på badplatsen för andra gången denna dag och nu var här fritt från folk, här står alltid fisk och jag bytte drag efter drag och provade olika färger, inget!

Under en liten paus slog tanken mig! Jens Hermansson hade haft bra fiske med kopparfärg och fiskat djupt under den varma perioden av året, kanske kunde detta fungera och ett kopparfärgat Hansen Gavial sattes på linan och flera kast lades ut och draget fick sjunka innan jag vevade sakta in.
Hansen Gavial 12 gram i Kopparfärg.
Fördelen med dessa drag är att man kan veva väldigt sakta och ändå har dessa drag en livlig gång och efter 12 - 15 kast runt badplatsen, kom det jag hade väntat på i flera timmar.

Hugget var stenhårt och mothugget likaså och sen var dansen igång, flera hopp och rusningar och till slut fick Regnbågen ge sig och studera insidan av min håv. Äntligen! Gammal är äldst som man säger!

1780 gram vacker fisk hade tagit mitt kopparfärgade drag och än en gång hade jag lyckats, en fin fisk tagen under en ganska tuff dag, men som sagt jag ger mig inte så lätt. Varför det var så trögt, det vet jg inte, kanske kände dem av att den kommande kylan och ställde sig på djupt vatten? Jag vet faktiskt inte, Regnbågen brukar vara piggare i kalla vatten ... Jag lyckades i alla fall och det var jo mitt mål!

Tillsätt lite prickar och huggmarkeringar på några av dina beten, det fungerade inte denna dag, men jag lovar att det ökar effektiviteten  på många beten och det skadar inte, vad har du att förlora? Kylan kom, isen lade sig för sjunde gången denna höst, men isen ska väl släppa sitt tag igen hoppas jag. Annars för det bli lite gäddmete i strömmande vatten framöver. Skitfiske på er alla!

1 kommentar:

  1. "jag skulle upp vid 06.00, väckarklockan startade då, men gubben Rasmussen hörde den inte". Ha, ha! Det där låter bekant på något vis. Är förmodligen ett ålderstecken. Fast sovmorgon är också skönt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.