onsdag 15 november 2017

Lite kring gäddmete ...

Is i Rismåla göl och is i Svaret göl och jag kommer inte åt verken Regnbågarna eller karparna, men det ska väl tina upp igen vid hjälp av regn och vind och då får man passa på igen, om det nu blir så och man hinner med.

Så jag tänkte ger er lite gäddbilder, detta fiske med mete efter denna rovfisk, ligger mig varmt om hjärtat och den biten har ni nog förstått och bilderna kommer från små översedda eller ignorerade vatten, var ingen fiskar och det är lite synd, det finns fisk och chans till en överraskning i dessa glömda vatten ... men fördelen av detta är min, som försöker.
Snart så .....
Det är alltid spännande att bevaka ett flöte, man vet aldrig om gäddan är liten eller stor. Här är det ett dött bete på bottnen och flötet lägger sig vid napp och man vet som sagt inte vilken size det är på den hungriga ...
Levande bete under flötet.
... Vid fiska med levande beten, kan man ofta se på flötets rörelser om det är en liten gädda eller en större som har tagit betet, det lär man sig med tiden och genom erfarenhet.
Gäddmat!
Levande beten är bra, så är det och väldigt många klassar dessa beten med sin livlighet som det absolut bästa för ett bra resultat.

Jag har lite andra synpunkter, när det är kallt i vattnet och gäddan är trög och ett levande bete tas, men jag får flest napp på döda beten.
Enkla grejer för sink and drawfiske.
Ett flöte, lite hagel, en stark wiretafs och vassa krokar och sen ett dött bete, det är allt vad du behöver för att fiska med metoden Sink and Draw.

Kasta ut och låt ditt bete ligga en liten stund, därefter lyfter du spötoppen och betet dras upp för att sedan sjunka ner igen och det lockar gäddorna till hugg, även i värsta kylan. Kasta ut och fiska på detta sätt ända in till land.
Gapade över ett livebait.
Här var det levande bete, som gav ett fint hugg, ena stunden stod flötet där och i nästa sekund, var det borta. Det går ibland så fort och jag ber dig om att ha koll på dina flöten hela tiden och kroka så snabbt som möjligt, så inte gäddan sväljer ner hela tacklet.
En död Mört blev för mycket.
Sink and Draw gick inte särskilt bra, men när väl djupet blev för lågt nära land och fisken landade på bottnen, då lät jag betet, en mindre Mört ligga och 3 minuter senare kom nappet.
Slips på dött bete.
Sill och andra havsfiskar är bra beten med sina fina dofter och det missar inte en hungrig gädda och inte missade den på bilden ovan Sillen, som stod ca 20 cm över bottnen.

Lite luft kan injecseras eller någon form av flytkraft trycks in i Sillens mun med en Peang och sen är det bara att lägga ut betet på lämplig plats och vänta.
Halv Makrill ger ofta större fisk.
Makrillen är garanterad det bete jag skulle välja om det rör sig om större gäddor i ett vatten. Jag skriver upp lite under mina fisken och nästan alltid, så kommer dagens största just på hel eller halv Makrill.

Doften, färgen och det lite sega skinnet, det blir inte bättre för stor gädda och min största önskan är att man enkelt kunde köpa dem här på denna sida av vårt avlånga land.
Slips eller Snipa?
Alla har dem varit slipsar eller snipor, men se till att du landar dina gäddor på ett säkert sätt och tar hand om dem på land och återutsätter dem igen.

Den lilla sylen du får på 6 hekto, kan bli en väldigt stor och vacker gädda med tiden, men bara om alla sköter sig och tar hand om fisken på rätt sätt och sätter tillbaka fisken igen.
Driftfiske med Sill.
Ja vart f... vingen på flötet tog vägen, det vet jag inte, men denna föll för en liten Sill som fick driva ut med vindens hjälp och den metoden är väldigt effektiv i alla typer av vatten, men framför allt större vatten.
Esox´s fina kamouflage.
Ja, du ser nog gäddan som lekte Struts, deras kamouflage är suverän och dem litar på den. Jag råkade se den, men jag är övertygad om att om den håller sig lugn och inte sticker iväg, så skulle många missa en sådan fisk.
Fin gädda från ett litet vatten.
Det finns massor av vatten i landet som inte fiskas, små dammar, strömmar, hålor i skogen o s v. Dessa vatten kanske ingen har vetskap om eller så bryr man sig inte och åker till lite mera kända ställen och så går åren och gäddan lever här och växer, kanske inte till 10 kilo, men ändå.

Man kan få ganska fina överraskningar om man smygar runt lite med levande eller döda beten och ett spö och håven. Själv tycker jag att det är en spännande utmaning att se vad som finns i dessa glömda vatten.
Sill igen, Seabaits funkar!
Kallt väder, svinkalla vindar, is lite överallt i ditt vatten! Ge inte upp! Skaffa dig lite Sill och Makrill och spara alla levande beten som dör för dig, använd dessa under dem nämnda kalla förhållanden och du får med garanti en gädda eller två.
Små vatten kan hysa en överraskning eller två!
Man kan ha ett otroligt bra fiska i dem så kallade glömda små vatten, födotillgången är kanske inte så stor, gäddorna lever och växer efter vad dem hittar och detta gör det enkelt att få fisk då gäddorna oftast är hungriga hela tiden och på jakt efter ett skrovmål ... ditt bete!
Jo kallare det blir, jo bättre fungerar det med deadbaits.
Jäpp! Så är det, jo kallare, jo bättre funkar döda beten och det finns alltid möjlighet att öka på doften genom olika doftmedel som finns för just gäddfiske och även för karpfisket.

Prova en olja som löser sig i kallt vatten (winterised) eller en fiskdoft av något slag, en polare till mig sparar sörjan från sina Sillar och injecerar detta direkt under skinnet på en död mört och resultaten är enastående, milt sagt! Det var allt för denna gång, jag återkommer snart igen och fram tills dess, önskar jag er skitfiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.