torsdag 9 november 2017

Fin Öring och gäddan räddade livhanken.

Lade ett par timmars fiske i Rismåla, tanken var att lura en Öring som jag vet befinner sig runt farvattnen vid gölens vindskydd, det var en tanke. Nästa tänk var att man kanske kunde lura en av gölens Gösar från djupet ... låter väl bra och så var min plan denna fina eftermiddag.
Vy över Rismåla göl sett från Vindskyddet.
Vågen gick rakt ut till vindskyddet och efter bara enstaka kast, så hade jag en revirhävdande Öring efter ett blankt Hansendrag och så höll vi på en stund och jag bytte bland lite olika beten och samma procedur upprepades, följa, men inget mera.
Fin öring på kopierad Meppsspinnare.
Bland spinnarna hittade jag en kopia på Mepps fina Black Fury, ett bete som har fångat tusentals fiskar och kommer att fortsätta med det. Skulle denna kopia funka? Bara att kast och se och funktionen kom i tredje kastet var denna spinnare sakta kom lite för nära en buske och det small till på betet och i ytan samtidigt.
Prickiga gillar prickar!
 Drillen var roligt, lika mycket över som under ytan, men den fick ge sig och agera fotomodell ett par sekunder innan den fick gå tillbaka till sitt lilla revir. Öringen är inget för matbordet, nu var dem lekar, köttet är grått och smaken säkerligen lika grå.

Så det är bättre att sätta tillbaka dem varsamt och kanske få en lika fin upplevelse en annan gång. Men ska den då vara lika fin i konditionen, jag har hört av flera att Öring och Regnbågen inte passar så värst bra ihop och Öringarna blir smala och mer eller mindre tynar bort, är det verkligen så?
Grönt gillade denna Abborre.
Nåväl, ut på en av kastbryggorna för att nå djupet, nästa plan var igång och kanske skulle man kunna nypa en Gös här, jag provade lite av varje som går djupt och fick 2 hugg på jiggar, men inte var det från någon Gös.

Jag lät denna gröna jigg stöta i bottnen och vevade lite o s v och det gav mig denna Abborre, som ser lite besviken ut. Då var den besviken, men den hade en gladare utstrålning när den fick sin frihet igen.
Gädda på jigg.
Nästa brygga och nu med en vit och större jigg och hade ett par stötar på den och sen kom hugget och jag ände direkt att det var en köldstel gädda som hade tagit gummibiten.

Väl håvat och uppe skulle jag lossna min jigg och längre ner i halsen satt en annan jigg och nu blev man plötslig kirurg på kuppen och det hela löste sig. Patienten simmade iväg så fint och var nog nöjd med livet och jag fick en 15 cm ståltafs och en 10 grams jigg med kropp, som tack för min lilla operation.
Denna jigg befann sig  gäddans käft.
Kan vi inte bara för en gångs skuld slå fast att dessa köpetafsar är och förblir alldeles för korta! Köp dem inte och använd dem inte, du måste ha minst 25 - 30 cm ståltafs för fiske med spinnbeten!

Denna gädda har med all säkerhet tagit jiggen rakt bakifrån under sin jakt och fått in hela jiggen och hela tafsen och även 4 cm nylonlina och sen gick lina av under fighten, då gäddans sylvassa tänder var mot linan och denna gädda hade tur annars hade den troligen inte klarat sig.

Tänk till lite nästa gång du står inför ett inköp av ståltafsar, du gör många en tjänst. Det var allt för denna gång, tack för jiggen och jag önskar er alla skitfiske tills nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.