söndag 26 november 2017

Håll ögonen öppna när du fiskar ...

Just nu svävar jag mellan renovering av väggarna i lägenheten, karpfiske och lite predatorfiske, samt isbildningar till och från! Visst är livet härligt! Och tro det eller ej, jag gamle man hinner med detta utan ens bli svettig ... eller hur?

Jo, svettig är man nog fan i bland i allt detta, men jag hinner med än så länge med både fixa och trixa, mäska och få mig en karp och lite fiske efter olika predatorer, isen försöker stoppa mig, men jag lyckas på något sätt och fråga inte hur, det bara sker och rullar på.
Snorhal brygga, vågar man ge sig ut här?
Efter koll av is i Svarta gölen och det var ganska Okay och lite boilies lades ut till karparna, sen gick det vidare upp till Rismåla och en snack med Svenne Blom en stund och sen fiskade jag av hans vik och hela sträckan ut till vindskyddet.

Totalt stendött, inte ens en liten ring på ytan och den där bestämdheten om att lyckas kröp fram i mig, så lätt ger jag mig inte! Envisheten kom fram och lite jävla anamar och sen var jag sporrad för en Regnbåge, ska väl inte åka hem tomhänt, bara för att det är trögt ... Näää!

Efter att ha spenderad en halvtimme vid Vindskyddet insåg jag att här fanns inget och jag vandrade vidare i min jakt och kom till den avbildade bryggan, som jag hela tiden har passerad på grund av den är sned, vinglig och hal som snor, men nu ....
Jodå och asken med jiggarna kom fram.
... var det ingen pardon, nu skulle jag testa och asken med jiggarna kom fram, dels på grund av djupet i ingången till Stenviken och dels att tankarna på Gös kom fram, vem vet, det kanske är här dem står och tjurar?

Det var nog fel ställe för Gös, ingen Abborre heller, eller finns dem där utan att hugga? Ska prova där lite mera och på något viss säkerställa att jag inte missar något roligt! På tal om roligt, så var resan ut på denna brygga en fantastisk upplevelse och samma sak in igen och jag gjorde korsets tecken när jag väl var på säker mark ... Puh!
Kände en stöt i 3:e kastet och 4 kast senare kom denna snipa.
Men bryggfisket gav faktiskt en fisk, jodå i tredje kastet kände jag en stöt på en större jigg, gav mothugg och kände inget mera. 4 - 5 kast senare på samma ställe satt fisken där och en fin liten snipa på ett par kilo försökte, dels att få mig att halka på bryggan och dels att plana på ytan under spången på bryggan.

Denna respektlöshet satte jag snabbt stopp för och den landades och sattes ut igen med orden: - Skärp dig nästa gång! Vi får se om vi ses igen. Jag fiskade av hela Stenviken och inget hände och sen vidare längs kanten.
Badplatsen, ett bra hak för Regnbågarna.
Jag hamnade vid Badplatsen, solen sken och vinden låg lite på här och jag tog en liten paus och rökte en cigg och funderade en stund på vad jag skulle hitta på, fisk vill och skall jag ha, något annat finns inte!

Badplatsen gav inget, vilket förvånade mig lite och jag fiskade vidare in mot Parkeringsviken, inget här heller och frustrationen började sätta sig lite här och där. Ingen panik, alla kan bli utan fisk!

Men ..... Plötsligt hörde jag ett plask och tittar mot badplatsen var jag var för 15 minuter sen, ett vak och nu kom det ett vak till och jag såg småfisken i ytan, som flydde för sina liv. 
Den jagade småfisk och 3 kast räckte.
Mörtfärg eller inte, men jag tog fram denna lilla wobblare, som kanske skulle kunna likna en av Regnbågens bytesfiskar och dels att fisken var nära land och jagade.

Regnbågen jagade en gång till och mitt första kast blev inte bra på grund av vinden, men nästa hamnade bra och efter ett par meter kom sällen och ett fint hopp i solljuset och snart var den i håven. Conrad wobblare i blått med sin livliga gång hade gjord sitt!
Lik en Mört eller inte? Lilla Conrad funkade och räddade min dag.
1500 gram i ICA-kassen och man var nöjd, all frustration, envishet o s v bara släppte och jag var mer än nöjd. Det gäller jo att ha ögonen med sig när man fiskar och kasta vitt och brett för att lyckas.

Nu var det bara att ta lite bilder och bege sig ut på stigen igen till mopeden och köra hem till värmen och planera nästa karpfiske i Svarte göl, koll av väder, fylla på beten o s v. Det fisket gick också bra och det kommer ni att kunna läsa om på karpbloggen, om intresse finns. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.