tisdag 27 december 2011

Variera dina 2 - krokstackel i vinter.

Jag skulle ha fiskat karp i Black pool igår, men vädret var för blåsigt på morgonen och det blev en lång runda med Gonzo, vi behövde det båda två efter julens festande och frossande. Väl hemma bloggade jag lite och sen hade vinden plötsligt bara lagt av och tiden hade runnit iväg för mig, den kängan satt fint vill jag lova! För att inte bryta ihop hlet satte jag igång med att göra lite nya tackel för det kommande isfisket och vi kan vä ta en närmre titt på vad som gjordes.
10 stycken 2 - krokstackel med lite variationer var vad det blev på förmiddagen, alla med Drennan Seven Strand wire i 28 lb och krokarna var Fox XS och 2XS, var en size 8 och en size 6 blev monterad på varje tackel. Kordas lekanden i storlek 8 och dessa fästes med Drennan Slim Crimps i 28 - 40 lb som sig bör.
Glöm aldrig att wiren skall genom wirehylsan tre gånger, då är du säker på att det håller, själva wirehylsan klämmer jag 7 - 8 gånger med en avbitartång, precis tills det går trögt och det går aldrig upp. Jag använder propellrar på flera olika sätt som du ser på dem följande bilder. Allt i från silver, guld, färgade och dubbla, det gäller att variera sig och se vad som går bäst för dagen eller vatten. Till höger ser du hur jag har en propellrar bakom fisken och detta lockar avsevärd mer än om den stiire framför betesfisken.
Jag använder inte längre flötesstoppen som stopp för diverse Bling, som ska sitta på mina tackel, jag gör en stoppknut med 5 varv av rött yllegarn och den blir mitt stopp för beads mm, en droppe snabblim fixerar knuten och jag lämnar alltid 3 - 4 cm garn som också lockar gäddan eller abborren till hugg.
Små spinnerblades har också en plats i mitt isfiske, dessa små skedar lockar fram rovfisken genom ljud och blänket från skeden. Jag har dessa blades framför och bakom betesfisken och man kan montera en liten röd beads som ger lite effekt till skedens silverfärg.
Krokarna knuts fast med en Knotless knot och därefter fixeras de med en liten bit silicone sleeve i clear. Dels går inte knuten upp eller blir lös och sleeven håller lindningen tight om krokskaftet och dels så styr sleeven kroken när du krokar din gädda.
Gå gärna tillbaka på bloggen till förra vintern, var Pär Slättengren och jag började med större skedar, dessa lockar enormt mycket och vi hade under en tid väldigt svårt att ens få ett hugg, men med skedar lossnade det lite och får vi bara en bra is och inte en massa snö, så ska det nog komma upp en eller annan större slips på mattan i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.