lördag 5 november 2011

Flera besökte Rismåla i dimman.

Jag fiskade karp igår och i dimman hördes det röster lite här och där, men man såg inte folket, som var en blandning av Tyska turister och inhemska klubbmedlemmar. Det var en del öringvak runt om i gölen, men ingen fick någon eftertraktad Regnbåge till middagsbordet.Ibland klarnade det upp lite och jag passade på med 300 mm objektivet och fick med denna tyska herre som spinnfiskade. Jag pratade lite med dem eftersom de fiskade sig runt hela gölen i jakten på Regnbågarna, dock fick de ingen fisk och skyllde på det dimmiga vädret. De var tyska turister, som var här för att jaga Älg under en vecka, men hur kan man jaga Älg i denna gröt?

Svårt att se, men Hansi som killen heter flugfiskade faktiskt och man kan knappt urskillja spöet, en fisk var uppe på flugan en gång, men närmre än så kom man inte en middag och deras resa nach Schweden, blev som de sade: Eine grose fiasko, aber wie kommt hier ruber in 2012! Och sen var det Auf wiederseen und bye - bye.

Nej, Regnbågsfiske i dimma är nog ingen höjdare, men de var framme och pillade på mina boilies ibland och var stundom lite av en plåga under förmiddagen. Jag har med lite äldre bilder från ett tidigt höstfiske, var jag egentligen stalkade karp i gölen med en Bolt - missile från TFgear och en liten rosafärgad boilie och jag lyckades med konstycket att ta en Regnbåge framför näsan på den tilltänkte karpen.

Dessa misilar kastar otroligt långt på grund av sin utformning och vikten på denna är bara 20 eller 25 gram och de finns upp till 100 grams storlek och den går väl si så där 100 meter med rätt utrustning. De är gjorda så, att fisken boltar sig mot misilen och allt man behöver göra är att veva in fisken.

Om jag var Regnbågsfanatiker, så skulle jag använda dessa misilar i mitt fiske med fluga och inte de så kallade kastkulor som man kan fylla med vatten. Man trär genom linan och har antingen ett litet lekande mellan misilen och tafsen, lekandet dras in i misilens nos eller så gör man en stoppknut på varje sida om misilen, som håller misilen på plats och fördelen här är att man inte behöver göra en ny tafs, man flytter bara stoppknuten, tills man har önskat längd på tafsen.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.