fredag 4 november 2011

Braided stoppknut vs floatstopps.

Jag fick en bra fråga från 7 åriga Erik i Sollentuna, han tyckte att hans fråga kanske var dum, men det finns inga dumma frågor, när man är så ung och i början av sin gäddfiskekarriär, så här har du svaret Erik och lycka till i framtiden med ditt gäddfiske och kom gärna med flera frågor till mig. Jag var själv 8 år gammal, när jag fick ögonen upp för gäddan, man var grön och på den tiden under 1800 - talet fanns det ingen man kunde fråga, utan man fick prova sig fram och när jag tänker tillbaka på min början i det danska, så kan jag bara garva åt vissa idéer man hade och fick. Erik´s fråga var vad som är bäst stoppknuten eller flötesstoppen, man kan köpa lite överallt i landet? Mitt svar till dig Erik är, att du bör lära dig att göra stoppknuten och spara dina fickpengar eller din månadspeng till bra betesfisk eller annat, som är viktigare i ditt kommande fiske framöver, typ bra krok, lina mm.Vad är bäst av dessa två typer av stopp? Är man lat och har råd, så är det flötesstoppen till höger, men dessa kostar en del för en fattig ungdom och de går lätt sönder eller börja slitas och sen glider de på linan. Stoppknuten glider inte lätt eller börjar släppa, om du gör den rätt och stramar den ordentligt och den kostar inte skjortan. Jag föredrar stoppknuten och har gjord det sen den dagen, en vänlig dansk gäddmetare lärde mig att knuta denna knut.

Latmansstoppen som jag ibland titulerar dessa flötesstopp är enkla att använda, man stoppar bara in linändan i öglan och dra på stoppen och jag rekommenderar att man använder två stycken om ett av dem skulle gå sönder och man slipper att tackla ner spöet för att få på en ny eller är det då man gör en stoppknut? Använd 2 stycken flötesstopp och var på den säkra sidan!

Så här gör du stoppknuten, ta en bit braid (spunnen lina) på 20 cm och lägg den jämte din huvudlina och forma en större ögla. Gör 8 - 10 varv genom öglan och över din huvudlina och strama sakta ihop knuten, så alla varv ligger snyggt. På slutet fuktar du hela knuten med saliv och drar åt hårt, flytta upp knuten och kolla att din huvudlina inte är skadat under knuten och sedan trimmar du din stoppknut, lämna gärna 1 cm lina på varje sida an stoppknuten, det gör det lättare för knuten att passera dina spöringar. På översta bilden ser du hur en bra knuten stoppknut ska se ut, enligt min mening.

Erik efterlyste även ett billigt och bra verktyg för sitt fiske och jag kan rekommendera dessa fickknivar, som har en massa olika verktyg, allt från skruvmejslar till kroklossare mm. De finns till priser under 100 - lappen och är till stor hjälp i fisket, genom att det finns modeller med sax, knivar i olika storlekar mm. Kanske något att ha på önskelistan till tomten Erik?

Jag har märkt det och flera gäddfiskare som bottenmetar har märkt det! Det milda vädret har satt fart på kräftorna igen och de börjar bli en enastående plåga för alla som fiskar med betet på bottnen, de går på allt från betesfiskarna till mina kära boilies. Lite mera kyla önskas, så de lugnar ner sig. Det räcker inte med att man poppar upp sina betesfiskar, 2 kräftor samarbetar och använder wiren för att pressa ner betesfisken och sen är kalaset igång. I de värst drabbade områden rekommenderas flötmete med betet 30 cm över bottnen och det är här stoppknuten eller flötesstoppen kommer till användning, vad väljer du?












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.