fredag 18 november 2022

Dags att blogga igen efter en längre paus!

Jag har haft en längre paus i mitt bloggande, tyvärr blev den längre än jag hade planerad. Men jag tog ett uppehåll och när jag väl skulle börja igen, så funkade inte datorn som den skulle och det visade sig att den gamla burken behövde renoveras! Ram minnet höll på att ge sig och Grafikkortet var slut och så behövde den hausas upp lite och inte nog med det, så åkte jag på en förkylning som inte var av denna värld och tankarna gick till Coronan!

Ett test visade att så var inte fallet (kaffe dödar det mesta) Lägg sen till att jag inte fiskar efter rovfiskunder den varma perioden av året och så är vi framme vid dags datum. Jag ska dock vara ärlig och säga att jag lade ner 13 nätter på en art med långa pinnar på varje sida om flabben sin och redan efter 20 minuters fiske under det första passet, fick jag ett run, tvärstopp i mothugget och efter 15 minuter såg jag den första gången och jag undrar fortfarande vem av oss som var längst! Jag skulle tappa denna fisk, precis innan jag skulle nå den med handsken ... Shit happens! Dem resterande 12 nätterna gav inte ett bleep i larmen och jag gav upp.

Sen hr jag provat efter Gös och det ville sig inte, bara en snipa och sen var det tillbaka till Karparna och det gick också lite sådär, så året har definitivt inte varit bra ur fiskesynpunkt för min del. Jag kommer att skriva om karpfisket på karpbloggen, men jag kan säga att det tog slut på ett konstigt sätt och nu är det gädda som gäller framöver!

Kylan kom och det är dags för fiske efter Gädda!
Jag ska ta tillfället i akt och tacka alla som har ringt, mejlat och tittat in, fast det har varit stiltje på båda bloggarna under lång tid. Jag mår bra och allt är bra med mig mm och jag har inte lagt av som en del trodde, långt därifrån.

Många mejl har kommit och många av dem med en massa frågor, inte bara om mig, men även kring fisket efter Gädda och jag ska ta några stycken av dem denna gång.

Lite olika montage av din betesfisk.
På bilden ovan är hur du kan montera din betesfisk: Halv fisk, vanligt montage för livebaits och de två nedersta för strömmande vatten och trolling eller flötestrolling.

En fråga som kom flera gånger är hur jag mäskar med fiskbitar på längre avstånd och mitt svar är att jag använder en Spomb från karpfisket. Det är en bombformad behållare som öppnar sig när den träffar vattenytan och det är superenkelt att lägga i 2-3 fiskbitar och sprida ut lite godsaker innan du ska fiska.

Här finns risken at du blir av med allt!
Flera undrar hur man kan rädda tacklet? Många fiskar bland stora stenar mm och ibland sätter man hela tacklet och det är inte bra, det sitter jo ett bete som gäddan kan ta och det blir aldrig bra!
Här släpper blyet vid bottennapp.
Ett bra sätt är att montera ett pappersgem mellan din run-ring och ditt bly, detta fungerar väldigt bra om du inte ska kasta till horisonten och vid bottennapp öppnar gemet sig och oftast får du resten av tacklet tillbaka.

En annan fråga är hur jag gör om jag ska kasta långt utan att betesfisken går åt ena hållet och blyet åt andra hållet. Visst detta är ett problem vi alla nog har upplevt och det finns en enkel lösning. Man tar PVA-tejp som är vattenlöslig och lindar fast lekandet på wiretafsen runt själva blyet och nu går allt samlad under kastet. Väl ute löser tejpen upp sig och tacklet är återigen glidande och gäddan känner inget motstånd, så där har ni lösningen.

Som ni kanske har märkt, så kom kylan väldigt snabbt, åtminstone över Småland. Min plan är att meta gädda under helgen och jag får nog kolla lite extra på vädret och bestämma min dag. Man hotar med 13 mm snö under morgondagen ... Så jag får se hur det blir och vart jag hamnar med mina Sardiner och Makrillar. Det var allt för denna gång, men nu rullar vi på och stort tack till alla än en gång! Skitfiske på er!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.