måndag 21 november 2022

Snön och kylan satte stopp för fisket!

Ja, det är så typiskt detta! Karparna lade ner verksamheten och jag skulle övergå till fisket efter min andra favoritfirre, gäddan. Alla grejer ordnades, jag skaffade fina beten och såg fram emot att testa lite spön mm och så slog Kung Bore till alldeles för tidigt och jag ger mig fan på, att han var i maskopi med Satan själv, då Satans lag slog till samtidigt!

Så nu sitter man hemma och lider och kan inte utöva sin hobby och man ser ut som ett stor frågetecken: Hur länge ska detta pågå? Hur länge ska det ta, innan man kan få ut några beten på ett  något så när bra ställe och inte nog med det, man måste också hitta det egna lugnet, så man inte kollapsar helt av lappmöglets förbannade hinder!

Ja ... Kung Bore slog till tidigt!
Jag och busen Kasper balanserade oss runt Svarte göl för att kolla läget, jag hade mina aningar om hur det skulle se ut och bingo, jag hade rätt, hela skiten var fryst efter nattens 8 fina minusgrader och vi tackade och bugade för detta mög. Bara att inse fakta och stanna hemma i värmen ... Vi får väl glo lite på fotbollen!
Bra frågor från vännen Andreas.
Under mitt långa uppehåll, har mejlen hopat sig och jag gick genom en del av dem, jag ska svara er alla, var lugn och jag hittade några som jag tar med denna gång. Det kom även ett sms från vännen Andreas i Karlskrona och jag tar med hans frågor, då dem är bra och många undrar över samma sak.

Först gratta jag till hans gädda, en fin fisk på 7,1 kilo och så tar vi hans frågor kring vart man ska placera sina riggar? Där blir mitt svar lite överallt om man inte känner till vattnet, annars är det längs vassremsor, buskage och uthängande träd, var Gäddan gärna står och lura.

Andra ställen kan vara på kanten till en brant, om det finns ett djupare parti, så prova där, men glöm inte att Gäddan går ofta nära land! Ser ni småfisk, så är Gäddan aldrig långt borta från dessa! Sen kan kylan ställa till det lite och ibland får man ha kanske mindre betesfiskar och anpassa krokstorleken efter dem och avståndet mellan krokarna ... Ganska mycket att tänka på!

Upp poppade betesfisk är inte ett måste! 
En fråga som gaska många ställer, är om man måste använda upp poppade betesfiskar? Nej, det måste man inte Men det funkar bra under dem flesta situationer. Jag skulle kolla bottnen med endast ett bly på linan och är bottnen hård, så får mitt bete ligga på bottnen, är det däremot gräs och annan växtlighet på bottnen, så försöker jag ta reda på hur högt denna växtlighet står upp från bottnen och ser till att min betesfisk står över gräset.

Nu under höst och vintern, är vattnen oftast nästan kristallklara och Gäddan har bra syn och en bra näsa, så man få experimentera sig fram och se vad om är bäst för dagen. Att använda vindens hjälp och drifta ett livebait eller deadbait över gräset ger oftast resultat. Men prova båda metoder för all del, någon av dem bör fungera om DU är på rätt plats och Gäddan är på hugget!

Makrill är mitt absoluta favoritbete för gädda.
Som jag skrev, så har Gäddan en bra näsa, men min erfarenhet säger att betesfiskar som doftar lite extra, är att föredra ... Det blir oftast lite tätare mellan nappen med beten som doftar starkare typ: Sill, Makrill och Sardiner mm.

Om jag använder våra vanliga sötvattensfiskar typ: Mört, Sarv, Abborre o s v så ger jag dem gärna 2 ml Laxolja, Sardin Oil eller samma mängd Pilchard Oil eller annat som lockar fram Gäddan snabbare. Att mäska med mindre fiskbitar är väldigt effektivt och framför allt i kalla vatten, så spara dina begagnade beten, skär till dem och lägg ut dem runt dina placerade riggar.

Sardinen är också en av mina favoriter.
Makrill, Sardiner och Sill är feta fiskar, med en doft som inte Gäddorna missar och man kan enkelt anpassa dem efter Gäddornas beteende i kallt vatten. 

Som exempel att fiska dem hela, halva eller skära bort huvudet, man kan även ge dessa beten lite extra doft eller olja och glöm inte Kebab-riggens effektivitet i kalla vatten, det får du inte missa! Den riggen hittar ni på annan plats på bloggen och glöm inte att lägga ut fiskbitarna i närheten.

Leksaker, kanske inte det bästa i kalla vatten ...
Konstgjorda beten är enligt min mening inte det bästa i svinkalla vatten, dem rör sig för mycket och för snabbt och oftast ignoreras dessa beten, men dem kan skapa lite till din hjälp, då Gäddan ganska ofta följer ett konstbete utan att hugga.

Det innebär att du kan harva med dessa konstbeten över dina deadbaits och på så sätt locka fram Gäddan, som nu har all tid i världen att bestämma sig för din Makrillhalva eller inte!

Sen ska jag inte sticka under stol med att använda dessa leksaker är ett bra tidsfördriv i väntan på napp och vem vet det  kanske finns en köldstel Gädda i ditt vatten som hugger på wobblaren? man vet liksom aldrig riktigt i vår spännande hobby, allt kan hända som ni vet. Skitfiske på er alla och jag varnar för isarna redan!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.