tisdag 14 januari 2020

Svar på era frågor!

Ibland är frågorna många och ibland missar jag några och jag ber om ursäkt för detta och jag vet att ni förstår, livet är ju inte bara fiske och det är väl på gott och ont. Hur eller hur, så ska jag rensa ut bland dem sista av frågorna som hade hamnat i glömska och jag hoppas ni blir nöjda med svaren.

Jag var lite sugen på gäddfiske denna morgon, men den hårda vindens tjutande i bland takpannorna har hållit mig vaken halva natten och lite till och det får bli fiske en annan dag var det är lite lugnare och bättre väder, en sak jag kommer till på slutet.
Knotless knot, starkare än allt annat!
En av frågorna var vad är starkast när det gäller att monterar en trekrok på en wire och hur gör man? Ja, det var en bra fråga som passar bra här på bloggen och mitt svar blir att en Knotless knot är det starkaste du kan använda och även det bästa!

Varför är det starkast? Inget är rörligt, allt sitter tight runt skaftet på kroken, inget kan glida, inget är tryckt ihop under press eller tvinnat. Allt ligger i en rak linje och det ger säkrare fäste i ett mothugg, det blir mitt svar på den biten.

Jag knutar fast båda mina trekrokar med denna så kallade knutlösa knut och jag ska förklara så gott jag kan hur:
Klipp till en 65 cm lång bit wire av önska dimension, det spelar ingen roll om den är ren eller om den är plastrad, det funkar med båda typer. För in änden av wiren genom krokens ögla, så att wire ligger på den sida var två krokarna ligger tillsammans, en är ju lödd fast och där ser du skillnad.

nu dra du genom en så pass lång bit och viker denna upp längs med skaftet på trekroken och viker denna korta bit så den ligger längs med skaftet och därefter lindar du hårt, snyggt och prydligt 7-8 varv upp längs med skaftet på kroken och avslutar med att trä andra änden genom kroköglan och dra åt så det hela låser sig och första kroken är monterad.

Nu gör du likadant med nästa krok och bestämmer avståndet mellan krokarna, bedöm detta efter storleken på dina betesfiskar. Trä på kroken och vik den långa biten av wire runt kroken, så wiren pekar upp mot öglan och igen linda du 7-8 varv upp mot öglan och för wiren genom öglan och dra sakta. Nu är det dags för en Figure 8 knot, kan du inte den, så fråga en karpfiskande kompis, han kan den. Gör denna knut och dra den sakta.

Nu tar du en stark tång och något som är rundad och sätter den rundade biten i öglan du avslutade med och tången sätter du i krokskaftet och sen dra du allt vad du orkar och ditt 2-kroks tackel är klart. Du kan om du vill trä gummi eller dylikt över dessa knutar, men det behövs inte och tror du inte detta håller, så ber du någon om att tillsammans med dig att dra sönder detta tackel och det går inte om du har gjord rätt och varit noga!
Bevara dina tackel i en Rig-Bin.
Här på bilden är det tackel med plastrad wire och rena och bästa sättet att bevara dessa är på en Rig-bin, du har bra översikt och du skadar dig inte på krokarna. Just längden av 65 cm gör att ett färdigt tackel blir någonstans mellan 50-55 cm långt och det räcker om gäddan skulle rulla sig under fighten och den kan inte få dig huvudlina in bland gaddarna.
Sardiner på upptining.
Här är det Sardiner på upptining. Jag tinar upp dem beten som ska läggas ut direkt när fisket börjar, så dem är halv om halvt tinade. Resten av mina beten, som jag har med mig är djupfrysta och dem håller dem halvtinade i bra skick under dagen och du slipper att bära på kylklampar. Bara ett litet tips!
Raka och fina med eller utan tillsatt doft.
Alla beten frysas in en och en i plastfolie. en del naturella, en del med doft och en del med olja redan injekserad i betena. Jag skriver på vad som är vad och jag har även koll på vad som fiskas med och vad som ger fisk mm.

Lägg fisken på en bit plastfolie och se till att den ligger fint och rakt. Tillsätt dina oljor eller dofter och sen paketerar du fisken snyggt och lägger dem fint i frysen och du har fina väldoftande beten som kan kastas långt på grund av rakheten.
Starfish Halibut Oil.
Mitt gäddfiske har varit inne i en negativ trend med 5 blankpass, men det har börjat släppa mot lite mera positivitet och en av grunderna till detta är nog denna flaska med Halibut Oil (Finns det någon art som inte gillar denna doft)?

Starfish Number One Halibut kan du köpa billigt hos Karpfiskebutiken, jag tror denna 300 ml flaska ligger på 39 kronor och det finns flera stinkers som fungerar för gädda.Tycker du ska prova några eller köp en och kompisen en annan och se själv resultaten.
Färgade beten väcker intresse!
Jag färgar en del betesfisk, varför? Jo, för att alla levande varelser lär sig av sina misstag och alla är nyfikna. Kan en färg locka fram din livs fisk, så varför inte?

Jag blandar ut boiliefärg med lite vatten och  lägger ner mina betesfiskar i det färgade vatten under 10-15 minuter. Jag ska säga det att jag torka av betesfisken först och låter den torka ut lite innan doppet i färgen.

Orange Mört, gula Makrillar eller som på bilden en röd Sardin skapar intresse och nyfikenhet och oftast tar gäddan dem.
Pitbull baits Crawfish and Shellfish.
Karpfiskebutiken har även dessa 300 ml burkar med olika dofter och denna som innehåller Crawfish och Shellfish är väldigt effektiv för gädda.

Jag tror att även denna ligger på 39 kronor och med tanke på att du bara behöver 2 ml doft i en betesfisk, så räcker den väldigt länge eller ska vi säga ca 150 betesfiskar ....
Bait Elastic för mjuka beten.
Mjuka beten som Sill och Sardiner kan behöva lite stöd för att inte flyga av under kastet. Det kan även vara så att en tuffare fisk som en mört behövas lindas fast eller annan fisk.

Det bästa sättet är att använda Bait Elastic, det är en extrem tunn gummi tråd som är seg och ganska stark och med ca 10 varv runt bete och krokar, så kan du kasta dessa mjukisar långt och ändå kroka din gädda, då Bait Elastic rivs sönder i mothugget. Finns att köpa i butiker med havsfiskegrejer och kanske vissa butiker med karpgrejer.
Pop-up Makrill klar för att lägga ut.
Varför använda en pop-up fisk som bete? Bra fråga kräver svar! Jag skulle snabbt bara svara att man kan flötmeta med en död fisk och det ger samma effekt, men riktigt så är det inte.

Varför andra använde en pop-up fisk, det får stå för dem. Mina grunder är flera: Gräsbottnar kan ställa till det. Betet syns inte, men doften gör att gäddan kommer fram. Gräset eller växtligheten kan göra det svårt för gäddan att ta betet och den kan ge upp! Tror ni mig inte så kolla på youtube!

Ett bete som står över gräset eller bottnen syns bra, doften sprider sig fortare genom strömmar och rörelse i vattnet och gäddan kan enkelt ta ditt bete utan att dem får käften full av grönsaker.

Har du sen en lite för hög flytkraft i ditt bete, så kan du fiska från bottnen och ända upp i ytan, höja och sänka på plats och du kan knycka in ditt bete med jämna mellanrum utan att det blir full med gräs eller liknande. En gädda kan stå långa perioder vid ditt bete utan att ta det, dem kan smaka på betet, puffa på betet, men knycker du i betet kommer oftast hugget genom att huggreflexen utlösas.
Inte det bästa vädret för gäddfiske.
Avslutningsvis lite om väder för gäddfiske. Jag tror att dem flesta håller med mig, sol och vind är det bästa och så är det nog med få undantag. Vad har jag för undantag då? Jo jag har märkt att jag oftast får större fiskar under molniga mörka dagar och jag är nog lite inne på samma teori som jag har kring nattfiske.

En större gädda har svårare att smyga sig på ett fiskstim under ljusa dagen med sol och vind, det borde vara lättare att smyga och jaga i dunklet? Tidig morgon är bästa tiden och sen eftermiddag och kväll, när det gäller mete, det är åtminstone mina erfarenheter efter mer än 5 decenniers gäddfiske.

Sämsta vädret och lite av en motsägelse är dimma, jag vet inte vad det är med dimma, men jag tycker inget fiske går särskild bra i dimma, andra kanske har andra erfarenheter och dela gärna med er i ämnet. jag hoppas detta gav er svaren ni sökte, ställ gärna frågor via mejlen och jag ska svara så fort jag kan. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.