måndag 20 februari 2017

Det är inte så enkelt att hitta bra öppna vatten.

Fiskesuget är stort och det känns lite hopplöst med is på sjöarna, fast jag hör att det börjar ge sig i kanterna. Så med mitt stora abstinensbesvär, tog jag med mig ryggan, kameran och lite kaffe och begav mig ut på sök efter öppet vatten.

Öppet vatten finns bara i rinnande form och jag drogs till det ställe var jag hade fått lite fina gäddor på bottenmete och visst var det öppet, men hård ström gör det svårt att dels hitta fisk och platser att fiska på, men jag ger inte upp det räcker med en kopp kaffe ute och ett litet drop på indikatorn och man är nöjd... Eh på ett litet tag!


Kanske i djupfåran?
Nedanför bergsknallen ligger djupfåran med sitt mörka vatten och där kanske man kan placera ett deadbait och hoppas på det bästa, får nog ha med långa stövlarna för att få ut mitt bete.
Eller här i kröken?
Med ett djup runt 2 meter och ett större buskage på ena sidan av kröken, så kanske detta är min bästa möjlighet för att fånga en gädda just nu, så det ska provas inom kort.
Djupare parti av den lilla ån.
Här en rak sträcka, inte så väldans inspirerande, men det kan stå en fisk eller två bakom något i bottnen och närheten till kröken ovan, gör att jag testar med flötmete och ett livebait.
Drifta lite med flöte här kanske?
Lite lugnare vattenflöde här och kanske har något firre ställd sig här eller mot den lilla ön, kanske ska jag ha med mig lite spinnprylar och prova där det går att bedriva detta fiske?
Kanske i lugnvattnet ovanför fallet?
Problemet är den hårda vattenföringen genom denna lilla å och det blir nog svårt att hitta fisken, men den finns här och frågan är bara vart, rymma kan fisken inte.
Här fick jag fisk senast!
Här under denna lilla buske stod en 5 kilos gädda senast och den kanske finns kvar, fast jag såg inget på platsen.... Vi må pröve som danskarna säger!
Även här blev de en fisk senast.
Samme sak här på denna plats som gav fisk senast, det ska provas, jag har inte så mycket att välja på i dessa istider. Skulle det hända något, så får ni nog veta om det.
Här tog jag senast en Gädda på 5,5 kilo.
Slutligen en fin plats, dt finns ström med syrerikt vatten, lite skydd eller ståndplats till höger under grenarna och ett litet bakvatten finns också och man får väl lägga ut sitt bete och hålla sig undan lite, så fisken, om den finns, vågar sig fram.

Så eländigt ser det ut just nu och som sagt fiskesuget är stort och jag måste ge mig ut och fixa abstinensbesväret lite, kanske blir det en firre, kanske inte, det spelar ingen större roll. Vill bara komma ut och hålla lite i spöna och man vet aldrig vad som händer eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.