måndag 3 oktober 2016

Recension av Carl-Johan Månssons verk: Färnan - min favoritfisk.

Jag fick en fin fråga av Carl-Johan för ett tag sedan, han undrade om jag ville läsa genom och recensera en sak och självklart ville jag det och härom dagen dunsade det till i hallen och ett större kuvert hade gjord inträde och nu skulle det minsann läsas om en av mina egna favoriter, nämligen Färnan.

På med kaffet och sen bästa stolen och jag gick genom dessa 102 välskrivna sidor som innehåller allt du, som sportfiskare eller specimenhunter behöver veta om Färnan, det finns allt och lite till och det är bra, riktigt bra och jag ser mig ofta i vissa av de beskrivna situationer som Carl-Johan delar med sig.
Recensionstider.
Denna skrift är suverän på många sätt, lättläst och med mycket ingående beskrivningar om hur du ska gå tillväga för att fånga Färnan, en fisk som ena dagen kan vara hur enkel att lura och nästa dag komplett omöjlig.
Carl-Johan Månsson verk.
Jag hoppas innerligt att detta verk kommer ut i bokform, jag gillar det som gammal specimenhunter och det finns så många tips och stor bred erfarenhet här, så dessa dagar var Färnan är omöjlig, kanske kan minskas ner lite och du uppnår bra fiske.
En ung författare, året var 1993 och Chubben vägde 1,8 kilo.
Skriften täcker allt från vart du söker Färnan, sommarfisket med flytande bröd, tips, tankar, tabeller, förord, studier, elfiske, biotoper mm och som sagt detta är ett must-have både för den garvade Chubhuntern och nybörjaren, det finns något för alla.
Carl- Johan med sin rekordfärna från Emån.
Bilden visar kulmen, drömmen och den enorma glädje att fånga en rekordfisk i sitt hemmavatten. Färnan väger 3548 gram och togs på bröd den 29 april 2005 och mig veterligen är det endast Ronnie Johanssons fisk på 3578 gram, som är större och gällande svenskt sportfiskerekord, även den en fisk från den så vackra Emån.
Många nybörjartips.
Många tips finns som gynnar både specimenrävar och nybörjare, allt från beten, grejer vart du ska fiska och med vilken metod, samt hur du behandlar fisken och catch and release, det blir inte bättre!
Tabeller över fångster, huggperioder, bästa tider mm.
Du får en stor insyn i både författarens egna fångster och även en stor del av Sveriges största fångade Färnor, bästa tid på året, bästa tid på dygnet och jag tycker det är enormt fint att dela med sig detta, en guldgruva helt enkelt!
Inringade fiskeplatser.
Du får en stor del bilder var olika platser är inringade, kan ett tips bli bättre? Det finns även en del kring forskning om Färnan, hur du lokaliserar fisken, Färnans föda och platsval i vattnet.

Jag skulle kunna fortsätta att rosa detta verk länge, men jag tror att detta räcker och jag hoppas av hela min slitna själ att dessa sidor kommer ut i bokform, det är så lärorikt och inspirerande och du får mitt toppbetyg Carl-Johan. Tack för detta min vän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.