lördag 8 oktober 2016

ABU Stamina combo. Ett fint och bra fiske set.

Jag fick detta set för att prova det och göra en liten recension av grejerna och det har lustigt nog inte blivit av och jag tar tag i saken direkt. Det handlar om ett litet fint set för fiske efter Abborre, Gädda, Regnbågsöring mm, alltså lite typ fiske 1 och 2 som Abu har valt att klassa sina grejer.
ABU Stamina Fiske set.
Spöet är 7 fot långt och har en rekommenderad kastvikt mellan 5 - 25 gram och redan här måste jag säga att det kasta väldigt bra med tyngder mellan 3 - 18 gram, över 18 gram och då känns det lite som att klingan klappar ihop, det blir för tungt att få bra kast.
Artikelnummer.
Im6 graphite och klingan är grafitgrå, spöet har 6 öglor + tipring och det är sic-rings som klara alla lonor, även tunna braids som är poppis bland den spinnfiskande skaran på grund av stumheten.
Spöets kosmetika.
Helt korkhandtag och rullfäste i Fujityp och rullen sitter bra, keeper ring finns, så där har du kroken under transporten. Svarta lindningar med lite silver och grön silvrig tråd, snyggt, stiligt och ser bra ut.
Spöet har en bra känsla och man känner betets rörelser och det finns en lagom ryggrad som hjälper dig under mothugget och drillningen, spöet kastar över väldigt bra, men inte med tyngder över 18 gram. Tror detta set skulle vara fint att smyga efter Havsöring också, det pallar spöet med och kastlängderna räcker gott och väl.
ABU Stamina STM 2000 haspel.
Rullen ser du här, den har 5 kullager, superstopp och är frontbromsat, bromsen är verkligen bra måste jag tillägga, det är sällan att bromsen är bra på såpass billiga rullar som ingår i fiske set.
Höger sida av rullen.
Bra gång, lagom stor rulle och du kan byta veven från vänster till höger sida om du är högerhänt. Infällbar vev med ett bra gummigrepp, i det hela taget en liten skön rulle med gear ratio på 5,2 : 1
Linelay.
Den har även en bra linuppläggning och du bör nog byta ut linan på rullen till en bättre, här har jag bytt ut den gamla mot en Platil soft i 0,25 mm som klarar hela 5,2 kilo!
Minilure.
Spöet kastar otroligt bra med dessa miniaturebeten och jag skulle under mitt test få känna på denna lilla wobblers effektivitet, det blev tre små snipor och senare på dagen klev en större på, men den släppte tyvärr precis när jag skulle ta den med gällgreppet. Lite surt, den hade varit rolig att visa upp tillsammans på spöet.
Twintail jiggen.
Spöet fungera även bra för jiggfiske, kanske inte för de minsta jiggar, men från 5 - 10 gram är det inga problem .
Kräftmjärde nummer?
Jag vet inte hur många kräftmjärdar jag har fått under årens lopp, men det är många kan jag säga och under testdagen var det inget undantag, frågan är bara vilket nummer i raden denna blev...
Höstens färger.
Gäddorna gillar denna lilla miniwobblar som med sin fina gång och höstens färger på något sätt lockar till hugg, billigt från vart vet jag, men den funkar bra....
Höstabborre.
... både gäddor och hösten Abborrar som jag hade i tankarna denna blåsiga dag, men de randiga höll sig bort eller fanns de där med stängd mun?
Samma gädda som var framme och nöp i min lilla wobblar.
Jo, det hade onekligen varit kul att landa den, men det gick tyvärr inte, det får bli en annan gång, den brukar inte tas på annat än hela feta Sillar och Makrillar, men vi får se när den dyker upp igen.
Det hjälpte inte ens med en HOPE - mössa denna dag.
Ja lite tjurig kanske man ser ut, men skenet eller skinnet bedra, det var inte så farlig, är nog mest chockat över att gäddan tog min wobblare så nära bryggan och sen gick under denna och jag lyckades få den tillbaka igen, för sen att missa den....blä ...blä

3 kommentarer:

  1. Köpte ett Stamina-set åt en av mina grabbar för tre (?) år sedan när vi skulle till Gotland för att fiska havsöring. I förhållande till priset kändes grejorna helt OK. Hur hållbarheten och livslängden är vet jag inte. Han set funkar fortfarande. Han fiskar inte särskilt många dagar per år och då duger och håller ett sådant här set säkert länge nog, i vart fall om man ser efter sina grejor och inte låter dem ligga och rosta.

    SvaraRadera
  2. ...och snälla Luis, du och jag och andra gubbar vet vad Fiske 1 (etc) är men det var rätt länge sedan ABU skrotade det konceptet. Tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte Herman, jag är som sagt inte någon spinnfiskare och följer inte med på den fronten.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.