lördag 24 september 2016

Är du förberedd inför höstens gäddfiske?

Höstens roliga fiske efter gädda stundar och det kanske är dags att du ser över dina grejer, så allt är tip-top conditions när du ska ut och fiska.

Bra ordning är lite av ett måste för min del. jag vill att jag hittar direkt jag behöver något och inget ska fattas bland mina saker, så jag tänkte gå genom lite vad du kan göra och då är du på den säkra sidan av staketet.

Spö: Tvätta av dem och torka dem med en ren torr trasa, kolla lindningarna och fyll eventuella sprickor med spölack, kolla även spöringerna, så inget är sprucken och förstör din lina, ge holkarna lite stearin, så blir det lättare att dela spöet efter fisket.

Rullar: Spola av dem i ljummet vatten och tvätta dem med en lätt tvållösning, spola av och torka av dem, ge dem lite ny olja och lite fett om det behövs och kolla även din lina, vänd eller byt ut dem om den är sliten.

Luggage: Här samlas hur mycket skräp som helst och det är bar att tömma exempelvis din carryall, töm den för grejer och skaka ur den och skrubba den lite med en nagelborste och den blir som ny. Kolla även sömmarna mm så den är okay. Samma sak med ryggsäcken och andra väskor som du använder och glöm inte att tvätta ur din baitbag, den brukar dofta lite surt om man glömmer den i förrådet.
Allt har sin egen plats och då är det enkelt att hitta.

Se över alla dina grejer, köp in det som fattas och behövs, se över tackel, flöten och alla mindre tillbehör, det är bara så otroligt tråkigt att upptäcka sitt misstag ute vid vattnet och behöva låna av polaren.

Gå genom det hela hemma och få lite piece of mind och glädje när du väl ska fiska. Det tar inte så lång tid att göra, en kväll på sin höjd och det känns bra att veta att allt finns och du kan koncentrera dig på fisket.
I väntans tider!
Jag är inte riktigt bak om gäddspöna än, men mina grejer är kollade och det lilla som fattades är kompletterad och det känns bra, nu väntar jag bara till mitten av oktobermånad.

Jag har lite karpfiske kvar som jag vill vara med om, men sen drar gäddfisket igång och som jag skrev tidigare, så ska jag tillbaka till en gammal pärla och baggen.... Pike och blåmärken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.