onsdag 11 augusti 2010

Barnens dag vid Rismåla göl.

Jag har upplevd, genomlevd och överlevd detta jippo och jag måste erkänna att jag hade en väldig rolig dag och upplevelse. Vi hade två dagar på programmet, men jag missade den första genom att jag inte hade fått info och jag fiskade karp. Igår stannade karpspöna hemma och på något sätt var det skön att slippa dem.Transporten från dem olika bostadsområden var barnen kommer ifrån, gick via det populära Tuff - tuff tåget och här har halva styrkan hoppat av vid badplatsen. Manga av barnen har tyvärr inte samma förutsättningar som andra och det av flera grunder som jag inte kan ta upp, men jag kände igen en hel del från min egen barndom som inte var den bästa start på livet.
Det gav mig en hel del återblickar under dagen tillbaka till Helsingörs kullerstensbelagda och mörka bakgårdar, fattigdomen, mina få, men kära leksaker mm. Det sitter i än och det kommer aldrig att hända mina egna små liv.
Man hade köpt in lina. spön, rullar och drag och en del hade med sig egna utrustningar, så Jens Hermansson och undertecknade hade en hel del att göra med att få ordning på grejorna. Vi lyckades ganska snabbt med detta och snart var varenda plats full av fiskande ungdomar.
Hur många drag jag knöt fast, hur många drag som vi räddade från trädens grenar har jag ingen aning om, men det var många. Flera av dessa barn hade aldrig hållt i ett fiskespö och man fick lära dem hur man kastar mm och jag blev förvånad över hur lätt en del hade för att lära sig.

En del fiskade och en del badade och man åt grillade korvar på löpande band, frågorna haglade som vanligt när barn är med och det roliga är att det kommer inte en fråga här och där utan dem kommer alla samtidigt.
En liten flicka frågade mig om jag tyckte fiske var roligt, hon skulle bara veta! Jag förklarade lite för henne och jag tror att hon förstod hur ofta jag är ute. Sen ställde hon frågan varför jag rökte och man fick förklara det med och att det är dumt att börja o s v.
Det var ett himla liv runt gölen, barn är inte så värst tysta av sig och det påverkade fisket och någon Regnbågsöring kom inte upp, lugnast var det i Bloms vik tills en i gänget lämnade bryggan och hamnade i gölen, han blev snabbt uppdragen och fisket var över även för denna del av vattnet.


En fisk kom upp och det var en Abborre av formatet mindre, tyvärr blev den dagens enda fisk för ungdomarna, men glädjen var stor hos alla deltagarna över fångsten.



Vi beslöt att den duktiga fiskaren skulle få ett spö för bedriften att ha landad en firre och han blev själaglad och han fick även ett extra drag av Jösse som envisades med att kasta efter Regnbågarna i gölen.
Vid 17 - tiden var det hela över och tåget gick tillbaka till stan med det glatta gänget och Jens och jag skulle nu fiska efter Regnbåge, hur det artade sig kan du läsa på karpbloggen. Jag hade skitkul denna dag och den blev en dag att minnas, jag kommer att ställa upp även nästa gång, var så säker.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.