fredag 31 augusti 2012

Truckrally hos DHL!

Jag fick ett telefonsamtal från en god vän, han hade beställd sig lite nya spö för utlandsfiske och när spöna väl kom med posten, kom chocken, alla fyra toppar var mosade i nedre delen!

Vad kan man göra med dem och vi gafflade lite och kom fram till att jag skulle ta en titt på detta Mayhem och så blev det. Min vän fick nya spö genom försäkringen och det var bra och dessa delar ville man inte ha tillbaka. 
Så efter ett par dagar kom ett rör med "Moset "som bestod av 4 stycken Wychwood Maximiser 13 fot och 3 lb testkurva. Jag kollade läget och efter en stund var planen klar.

Det gick att få fram 4 stycken likadana ismete/Jiggspö för båt av dessa spödelar och klåfingrig som jag är, skred jag till verket med en gång.
Här en bild på de mosade topparna. DHL, Posten m fl. har stora personalomsättningar och det påverkar mild sagt servicen och någon respekt för paketen eller vad som är märkt med Fragile, åker rakt ut genom fönstret och det är inte bra.
Jag fimpade klingorna över handtaget och sparade de integrerade lineclipsen, som kan vara bra att ha under isfisket mm.
Efter lite mätningar av handtaget, så kapades dessa bitar till för senare ihopsättning.
Det dåliga och skadade på topparna kapades bort och de riktiga delarna provpressades, för att se om det fanns ytterligare sprickor i klingorna.
 Alla spödelarna rensades för öglor mm och sparades för att kunna användas vid ihopsättningen.
En 50 mm ring var sönder, innerringen av SIC, var borta, men resten sparades till renoveringar av andra spö eller diverse reparationer eller ombyggnader.
Här en bild på min tanke hur det hela skulle se ut när allt var klart och jag tyckte nog att det var passande för det spöna skulle användas till i framtiden.
 Här en bild på handtaget och det återstod en del slipande och putsning innan allt passar ihop.
Här är alla delar anpassade till varann och en lite eftergång med fil och sandpapper, så var det klart för limmning med Araldit, som ska härda ihop ordentligt under 1 - 2 dygn.
Här de färdiga spö och handtagen, det blev fyra ganska fräcka spö för både ismete och för diverse jiggfiske från båt och jag tror att min vän blir väldigt nöjd med den kraftiga håvstångseffekten dessa spö fick och utseende mässigt, så är de vackra.
Här är alla klara för fiske, bara att stoppa dem i spöfodralen och skicka dem med posten och sen får man be till "Han däruppe" att postens medarbetare respektera varningslappen och ser till att de kommer fram, öh helst innan jul!

Har du spö som är söndriga, använd alla delar du kan eller försök att bygga om dem till något annat som är användbart. Ringar, handtagsdelar, underdelar eller toppar som är hela, allt kan användas och det är synd och skam att bara slänga det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.