lördag 25 augusti 2012

Frågor och svar!



Hej Luis!  Har några frågor till dig som du får besvara i mån av tid, antar att mycket tid läggs bakom karpspöna nu precis som det ska vara!
för det första undrar jag över totalvikten på dina drop-off indikatorer?
Det är nämligen såhär att jag fiskade med kebabrigg och frilina för fördta gången i veckan i samma smala å som tidigare, efter en halvtimme kom nappet, ett drop back, här e problemet, mitt larm lät inte och indikatorn sjönk knappt, men som tur var såg jag slacket i linan utanför spötoppen och krokade direkt, satt fint i käkviklen, så ingen fara på taket.(en mycket arg gädda på 4,4 kg)
den indikator hade ett bly som vägde runt 15 gram, är detta för lite eller beror det på att jag hade skarp vinkel mellan spö-riktning och lina? ån är som endast ca 4 meter bred på detta ställe och platsen för att ställa upp spö väldigt begränsad så vinklen blir ofta skarp.
hemma i garaget funderade jag och byggde en indikator med större bly totalvikten på detta blev strax över 30 gram, tror du det är för tugnt eller ska jag ha denna till fri-linefiske och en lättare när jag kör glidande bly?

sen en liten annan fråga, vid mörtmete i en liten lokal göl (Var jag tror/hoppas det finns stor gädda) testade jag denna indikator med levande bete (black ball rigg) under några timmar samtidigt som jag metade mört.
stod med toppbundet spö och metade när jag trodde jag fick ett drop back (vilket var konstigt då jag ju körde blyat) men det visade sig att vinden och vass hade slackat linan, jag rättade till detta och återgick till mörtmete, efter en stund hände samma sak, på väg fram så skjuter indikatorn upp mot spolen och larmet piper fyra gåger i rapp takt sen tvärstannar det precis innan clippet skall släppa, jag drog ur det själv och kände lite på linan men inget där förutom min mört, jag tog upp för att kolla på mörten som har ett rakbladsvasst snitt på tvären av buken mellan bröstfenorna och lite av inkromet var på väg ut, jag undrar vad detta kan varit?? abbore kanske? dom tar ju alltid framifrån men det var en gaska saftig mört. har även sett samma skada på två tidigare mörtar som jag tatt i stuga i samma sjö under sommaren, vore intreesant att höra vad du tror om detta.

oj det blev ett längre mail om jag tänkt mig men som sagt svara när du har tid
(ps. mina nya agitatorspön med varsin tillhörande wychwood specimen solance rulle kom idag, hoppas inte tanten anmäler mig som försvunnen i helgen)
Må väl
skitfiske/Christian

Hej Christian och tack för dina frågor!

När jag läser ditt mejl och föreställer mig din sits, så har du troligen för skarp vinkel mellan spöet och ditt bete på grund av det korta avståndet. Jag vet inte vilka larm du använder, men något är lite galet, larmen borde ha gett ljud ifrån sig direkt! Vid allt frilinafiske så droppar din indikator i samma ögonblick en gädda eller annan fisk tar ditt bete, det på grund av att det blir lite slacklina som din indikator tar upp genom indikators tyngd. Jag har 25 gram bly och jag kan flytta detta bly på indikators arm, allt efter vind, ström eller fisken beteende.

Försök att ha så rak linje till betet och sänk gärna ner dina spötoppar under ytan och det blåser hårt eller det flyter runt vass eller annat på ytan, kolla alltid att ditt larm piper vid minsta rörelse i linan genom att dra lite framåt och även bakåt i linan. En rätt inställd Drop – off indikator visar dig vad som sker vid ditt bete, oavsett hur du fiskar. Glidande bly (Indikator går upp och släpper linan, sitter den tight mot bygeln, så släpper linan direkt och indikatorn ramlar ner) Vid frilina går indikator up och linan släpper om fisken går ifrån dig med betet och den ramlar sakta ner om fisken går med betet mot dig.

Det var en gädda som skadade ditt bete, Abborren har inga tänder som kan orsaka denna skada som du beskriver. Tänk på att gäddan kan ta betet och svälja det på plats, utan att gå iväg med betet! Justera dina linclips, så linan kan släppa med minsta motstånd! Jag vet att ibland är gäddorna lite pilliga och släpper betet vid minsta motstånd och jag har flera gånger suttit vid spöet och själv fått dra ut linan ur indikatorn för att få gäddan som är framme. Vid dessa tillfällen går jag över till Floatledgering var jag har ett långsmalt flöte ståendes lodrätt på ytan och flötet lägger sig i samma ögonblick som gäddan lyfter upp betet från bottnen och allt blir nästintill motståndslöst – det kan vara en lösning på dessa problem.

Jag hoppas Christian att dessa svar hjälper dig, om inte får du höra av dig igen. Ha det gott och skitfiske – du kommer att lyckas. / Luis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.