onsdag 4 januari 2023

Linor, knutar och markörer för ditt Gäddfiske!

God fortsättning på er alla, hoppas att allt kring årsskiftet har varit till belåtenhet! Här är det lite si och så, vi har lite influensa, magsjuka och feber i huset, så jag kommer att fatta mig kort denna gång.

Egentligen skulle jag ha gjord ett inlägg kring 2 sätt att bottenmeta sina Gäddor med flöte, det så kallade float ledgering, men det får tyvärr vänta tills jag är lite bättre, jag tar dock upp lite kring linor, knutar och en enkel markör, allt från era frågor! Fortsätt att ställa frågor och ingen fråga är för dum!

Super fin och stark Braid.

Tyska Saenger har denna fina runda braid och du hittar den hos Karpfiskebutiken för under 100-lappen och just i kväll vid 18.00 börjar förordern. 

Denna braid är sanslös stark, typ 0,30 tar mer än vad spolen säger, så du rätter dina krokar vid ett bottennapp och lämnar inte ett betad tackel kvar i sjön, vilket är väldigt viktigt.

5-Turn Grinner eller Uni-knot.

Denna knut är den absolut bästa knuten för Braids, öva på den tills det sitter och dra den sakta med saliv och starkare knut finns inte för dessa "flätade" linor.


Ridgemonkey´s RM-Tec har blivit min favorit.

Jag har under mina år testad och provat x-antal nylonlinor genom årens lopp och min favorit är numera denna från Ridgemonkey. Stark, kastar bra, sjunker snabbt, lite töjbarhet och extrem stryktålig!

Nu rekommenderar jag inte nylonlina till Gäddmete, men det finns vatten var en braid inte är att rekommendera, typ vatten som har en botten som mer liknar Rocky Mountains än något annat. Braid och vassa stenar eller klippblock ... Nej, ska du fiska på dessa ställen, så testa denna lina från Ridgemonkey.

Beskrivning på linan, klicka på bilden, för större bild.

Här en kort beskrivning på Engelska. Linan kommer i 3 olika färger: Brun, grön och vit (clear) och i 3 olika dimensioner: 12, 15 och 18 Lb. Mitt val för Gädda är 0,38 mm, den håller! Jag tror att Karpfiskebutiken har den till det fina priset av 59 kronor för 1000 meter!?
En stark och stryktålig lina från Saenger.

Samma butik har även denna nylonlina, som är mörkgrön till färgen, svinstark, kommer på 400 meters spolar, vilket gör att du kan ha en spole till 2-3 rullar! Lite styvare och kastar lite sämre är Ridgemonkeylinan, men vilken styrka den besitter!
Palomar-knuten.

Jag rekommendera Palomar-knuten till alla nylonlinor, jag har inte hittat någon lina, var den inte har funkat. Gör den noga och fukta och dra ihop den sakta och jag skulle gissa att du har ungefär 96 % av din linas styrka kvar, fast oftast om linan dras isär, så är det inte denna knut som ryker!
En svag lina har sina användningsområden i Gäddmetet.

Jo, man behöver ibland en svag lina i sitt gäddfiske, vilket jag kommer till längre fram, när jag går genom alla metoder, som finns att tillgå. Med svag lina menar jag en nylonlina mellan 0,15 - 0,25 mm, lite beroende på hur långt du ska kasta, men jag kommer till det i ett senare inlägg.

Lägg denna lina i solen, gör vad som helst för att göra den ännu svagare än den redan är! För 60 kronor hittar du Fladens 1/4 Lb spolar med 0,22 mm, hela 2410 meter, så den räcker nog livet ut? För att slippa släpa på spolen, så lindar jag upp 15-20 meter på en gammal wiretrissa, den håller linan bra, bara att dra ut vad man behöver och det tar ingen plats.

Stoppknuten.

Senast glömde jag att få med stoppknuten, en bra knut att kunna för att stoppa flötet mm. Den kan användas med dem flesta material typ nylon, braid, yllegarn, gummiband och vidare till Power gum mm.

Som med alla knutar, gör den noga, fukta rikligt med saliv och dra den sakta ihop och trimma inte tamparna för korta. En regler är att en knut som ser bra ut är välgjord och är bra, håller bra mm.

Enkla markörer.

Man ville ha en enkel markör och ett par mindre flaskor som dessa, lite lina med en hake och sen är det klart. Dessa är nog Yoggi dryck som har en lite kurvig utformning, vilket är perfekt för linan. Den vita färgen är bra och sen lite orange och dem syns bra och blir lätta att hitta.

Linda på önskad antal meter lina och montera en haka för ditt bly, så du kan välja blysänke efter förhållanden, ska det blåsa hårt, så kanske det krävs 200 gram för att markören ska ligga still. Jag låser linan i två hårt sittande gummiband eller öppnar locket och stoppar in linan och allt skruvas fast.

Fyll dem med bitar av sittdyna, för extra flytkraft.

För extra flytkraft fyller jag dem med sittdyna som pressa ner i flaskorna, på med locket igen och dem är klara för bruk. Dem tar ingen större plats, men dem är bra för att markera en grynna, en plats med bra fiske eller var man hade ett kraftigt hugg eller var ni tappade en sak över relingen mm.

Det var allt för denna gång, jag hoppas snart vara tillbaka igen med lite floatledgering, var man fiskar på ett väldigt effektivt sätt, både med hagel, men även ett större glidande bly. Så jag hoppas vi ses då och sen önskar jag er alla en god fortsättning och ett skitfiske om ni är ute.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.