lördag 19 juni 2021

Shit happens!

Så är det, Shit happens! Senaste tiden har varit helt åt helv...! Först försökte man att bryta upp allt på min moppe, när det inte gick tog man bort styrlåset och sen försökte man kapa kedjan med en vinkelslip. Men min gode granne var vaken och dem stack från platsen ..... Tur det!

Polisanmälan och försäkringen o s v, men det löste sig på ett bra sätt och nu stod jag inför jobbet att få den bruksduglig igen och kan ni tänka er, jag klarade det! Sen var det en vurpa med cykelsatan, ett spö och rulle åt skogen, i och med den gamle dansken lade sig på knä och pattar rakt över Holdallen, så där är vi nu ... Nej inte riktigt, spö och rullar skulle komma och antingen hade DHL kört lite rally med lastabilen eller så hade en dåre på postterminalen tränat inför SM i kast med längre paket. Resultatet slutade med två avbrutna spötoppar, där är vi nu och jag hoppas att galenskaperna har avtagit.

Vad det hela handlar om!
Som jag skrev senast, så hade jag en massa frågor från er läsare och en av dem och en återkommande, är att man som ungdom, arbetslös eller ny i fisket, kanske inte har så gott om pengar eller inte vill lägga en årslön på sina grejer och jag förstår er och mitt svar på denna fråga är att det behöver inte vara dyrt att fiska.

Jag tänker recensera spö och rulle, som ligger i en prisklass, var jag hoppas att alla kan vara med och få uppleva att det faktiskt finns kvalité för en rimlig summa pengar och jag börjar med spöt, ett Wychwood Riot 10 fot långt och med en testkurva på 3 lb. Sugen redan här? Kontakta Karpfiskebutiken och kolla under Kampanjer!

Beskrivning av spöna.
Du kan klicka på alla bilder för att få dem större. Jag har endast bra saker att säga om Wychwoods spö, jag älskar dem på grund av livsgarantin, styrkan, kastegenskaperna mm. Du kanske inte gillar 10 fots längden, trenden går mot kortare spö och dem finns även i samma utförande och i en 12 fots version.
Över/under holken.
Här har jag valt Wychwood Riot 10 fot med EVA- handtag, samma spö finns även med kork, om man så önskar. Mattsvart/grå multi layer klinga och det har svarta lindningar.
Varningstext och 40 mm buttring.

Ändbutten med logga.
EVA handtag ger väldigt bra grepp i alla väderlekar och är varma och sköna att hålla i under den kalla årstiden, kork likaså, men blir oftast hala i regn.
Wychwoods egna rullfäste.
Framför rullfästet finns 3 cm EVA, snyggt, prydligt och bra grepp också. Stilfullt som på en massa betydligt dyrare spö på marknaden.
Kosmetika på spöets undersida.

Integrerad lineclips, som är skonsam mot din lina.

Bra fininsh och SIC-ringar.

Anti-wrap tip ring.
Denna toppögla förhindrar att din lina lägger sig runt öglan under kast, vilket oftast resulterar i att din lina går av eller än värre spötoppen. Rekommenderad kastvikt för detta spö, ligger mellan 70 -100 gram och det klarar det galant!
Det 61 cm långa handtaget med EVA, finns även med kork!

Ringningen på Riotspöna.
Riot har 5 ringar + toppögla på sina 10 fot (300 cm) bra placering, bra finish och inga flat spots mellan ringarna under hård press. Ringningen är från 40 mm - 12 mm och det rör sig om SIC-ringar som klarar alla linor.
Tjockväggig superstark klinga.
Hur Wychwood gör sina klingor vet jag inte, men jag vet att starkare klingor, det får man leta efter! Jag jämförde mina gamla Extricators med detta Riot och här inser jag att det finns lite extra Power i Multi Layer klingorna.

3 Wychwood Riot och 3 NGT Profiler för under 2700:-

Jag rekommenderar verkligen dessa spö för fiske efter gädda och karp, 10 fot passar perfekt i en båt och oftast så metar vi våra gäddor nära land. Du har en enorm håvstångseffekt i dessa spö, när gäddan ska pumpas upp från djupet.

Spöt är gjord för karpfiske och passar perfekt till det mesta, du kan spodda, spomba, kasta med PVA-bags och kastlängder upp till 75 - 80 meter är inga problem och sen har du den sanslösa styrkan, om du fiskar mot olika hinder, var karpen eller gäddan inte ska besöka under fighten eller jungelkriget på svåra platser och flytande beten.

Inom kort kommer lite mera om rullen på bilden ovan och sen står du i valet att för under 2700 kronor få 3 uppsättningar, som klarar ditt fiske efter gädda och även karp. Skitfiske på er alla!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.