tisdag 8 juni 2021

Billig superlina från Lidl!

Jo, du läste rätt! En billig superlina som finns just på Lidl denna vecka och det handlar inte om Fox, Korda eller andra kända märken, som är superlinor och som har ett helt annat pris.

Jag har använd dessa linor förut och var mäkta överraskad över prestandan, så pass att varje gång reklambladet kommer, så kollar jag och det har tagit sin tid, men i helgen kom bladet och nu finns dessa linor spridda runt om i vårt avlånga land och nu tittar vi på vad du får för endast, håll i mössan, 29.90 kronor per paket! Självklart ska du få mina egna erfarenheter av denna lina.

Tysk kvalitetslina från Crivit ( Lidl)
Finns det några som kan tillverka kvalitetslinor, så är det Tyskarna och Japanerna och dessa linor tillverkas i Tyskland. Dem finns i olika dimensioner med lite olika färger och dem verkar hålla samma fina kvalitet.
Man får linklippare på köpet!
Jag håller mig till dimensionerna 0,35 och 0,40 mm, som passar just mitt fiske efter Gädda och Karp och just dessa dimensioner kommer i ett och samma paket, så vi tar oss en närmre titt på vad du får för dina 30 spänn.
1 spole med 300 meter 0,35 mm per paket.
Varje paket innehåller en spole med 0,35 mm och en spole med 0,40 mm nylonlina och du får med en nagelklippare på köpet. 0,35 mm ska klara 8,4 kilo och 0,40 mm ska klara 11 kilo.

Jag har testa styrkan med den vanliga blodknuten, med Palomarknuten och med Uniknuten och provdraget linorna mot en våg och kommit fram till att det blir lite svagare med en vanlig blodknut, men inte mycket.

Med Palomar och Uni, blir det betydlig starkare, nästa ett kilo mer än vad som är angett på spolarna och det är riktigt bra. Linorna kastar bra, känns smidiga, sjunker bra och har en fin brun färg som passar bra mot dem flesta bottnar man fiskar över och den blir nästan osynlig.

1 spole med 250 meter 0,40 mm per paket.
Med 300 meter 0,35 mm, så har du lina till två rullar för ditt gäddfiske eller en välfylld Big pit rulle i ditt Karpfiske. Samma sak gäller med 250 meter 0,40 mm! Varför inte ha några spolar i utrustningen som reserv om du råkar ut för ett större trassel eller slå till nu om du behöver byta ut dina linor! 
Linornas färg.
Här ser du linornas bruna färg, den är inte så glittrig som här i blixtens sken. Jag vet sen tidigare användning att dessa linor klara solens UV-strålning väldigt bra. Du har en sanslös styrka, bra färg, bra nötningstålighet, en lina som kastar bra och är smidig och sen det lilla priset av 29.90 för 550 meter kvalitetslina per paket ... Vad väntar du på!?   Jag önskar er alla ett riktig gott skitfiske och lycka till med din nya lina!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.