onsdag 25 december 2019

Lite tips bland julmaten.

Jag var ute dagen innan julafton, men någon julklapp i form av en gädda, det skulle jag inte lyckas med! Brukar inte blanka på gädda så värst ofta, men denna gång gick jag bet och det ska jag ändra på i dag, hoppas jag!

I stället för fisk, så blev det lite bilder som förhoppningsvis besvarar en del av era frågor, lite tips finns det nog också bland dessa bilder och så ska vi inte glömma att vinterrean hos Karpfiskebutiken pågår fram t o m 31 Jan-20 och att Förordern med rabatt på allt, starter den 3 Januari. Så där finns pengar att spara!
Viktiga verktyg för gäddfiskaren.
Jag börjar från vänster: En kraftig lång tång för att lossna krokarna, en Peang för att lossna krokarna på lite mera delikata ställen inne i gäddans käft. En kraftig avbitartång, som skall kunna klippa sönder trekrokar utan problem! Bra för krokar som sitter illa till och kanske råkar du få en krok i dig.

Sen har vi en Sekatör! Ni vet nog alla om den där berömda grenen, som är i vägen just där, var du vill fiska. Ta bara grenen! En liten smidig Lie, som enkelt tar bort lite vass, så du får ut spöt där du vill och slutligen en vass kniv, för att dela dina betesfiskar och en massa annat, det var vad jag släpar med mig.
Här finns allt jag behöver för en dags gäddfiske.
Denna lilla bag tar alla småsaker, verktyg, hagel, lite flöten o s v, i princip allt jag behöver för att kunna meta gädda under en dag. Resten som inte får rum hamnar i spöbagen, enkelt och effektivt.
Mitt säte och Fox bagen får rum.
Någon stol använder jag sällan under gäddmetet, då jag flyttar mig ofta, ger sällan en plats mer än 30 minuter. Foxbagen går ner i denna 15 liters hink, våg, handduk och långa tången får rum bredvid bagen, mössa, handskar och solglasögonen får plats mellan bagen och locket.
Enkelt att vara rörlig.
Hinken och mattan, en liten freezer bag för mina beten och spöbagen, det gör det enkelt att Leapfrogga, var man flyttar ett spö i taget, eller helt enkelt byter plats.
Vatten är viktigt!
Ett sant påstående, utan vatten överlever inget. Jag tänker mest på fiskens välbefinnande och att du kan hålla den blöt, men samtidigt ren, för du vill väl ha drömgäddan ren och fin eller hur.

Handduken är bra att försiktigt torka ren fisken, men även att ha blöt över fisken under fiske i minusgrader. Fenor och ögonen är väldigt känsliga för låga temperaturer, så glöm aldrig vatten och handduk.
Ett väldigt bra tips för gädda.
Jag kan rekommendera er denna doft för era deadbaits, sist gick det hela fel och jag blev utan fisk. Denna brukar vara ett säkert kort och likaså Tandem Baits Shellfish, bra mängd med effektiv doft till ett bra pris. 
Håll dig en bit från spöna vid fiske nära land.
Ett litet tips är att du prova nära land, finns det bara tillräckligt med djup, så går gäddorna väldigt nära ibland. Lägg ut dina beten och håll dig undan, spring inte runt, gäddorna känner detta och dem ser dig ... Bara ett tips på vägen.
Mäska runt ditt bete.
Jag vet att jag tjatar öronen av er, men att mäska har stora fördelar under fiskets gång,. Testa själv att fiska med tre spö och mäska på ett av dem och jag garanterar att du/ni kommer att märka en markant skillnad.
Tills nästa gång ....
Som sagt någon julgädda fick jag inte, det gör inget, jag överlever och så gör gäddorna, dem fick lite julgodis på några ställen och snart ska jag pysa ner och se om dem vill leka lite under dagen. Kanske? Kanske inte, den som provar, får se!

Karpfiskebutiken har redan bra priser på sitt sortiment och med vinter rea och den kommande Förordern, så blir det nog inte billigare. Kolla över dina grejer inför kommande säsong och passa på att komplettera nu var det finns möjlighet att spara en slant. Skitfiske och god fortsättning på julen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.