söndag 22 december 2019

Test av doftämnen i Sardiner.

Alla har vi drömmar och min var att det skulle vara ljust och fint på lördagsmorgonen. Jag möttes av en tjock dimma och framåt dagen skulle regnet komma och det är inte det optimala för gäddfiske. Men vad gör man, som sagt tiggare kan inte välja och man får fiska dem dagarna var man är ledig från jobbet och bara göra det bästa av situationen.

Jag valde Badplatsen och Udden vid Linnéasjön, ett området var det ibland går in större gäddor, men oftast rör det sig om mindre och det skulle passa mitt syfte, nämligen att testa lite olika doftämnen och se vad som var bäst eller skulle den naturliga doften från Sardinen räcka? Ska tillägga att dessa nämnda dofter kan använda i alla typer av betesfisk för gädda.
Dimman lättade framåt förmiddagen.
3 plus i luften, dimmigt och en fuktighet som hette duga. Nåväl, grejerna fann snabbt sina platser och så även spöna och det lilla camosheltret kom upp, det finns beskrivit på karpbloggen och jag måste säga att det är bra skydd för en ringa peng.
Sardiner och test av doftämnen.
Här rör det sig om Lobster, Squid, Sardin, Krill och  Shellfish. Alla från Karpfiskebutikens hylla och jag började med Lobster och Squid och det dröjde inte länge förrän dessa dofter hade gett mig mig två mindre gäddor, så far, so good.
Det är viktigt att man får minsta indikation från fisken.
Efter dessa fiskar testade jag Krill och Shellfish i var sin Sardin och nu blev väntan lite längre. Första nappet kom efter ca 30 minuter, helt klart en större fisk som jag tyvärr skulle tappa. Jag såg den och bedömer den till 6-7 kilo kanske, svårt att se och säga. Den hittade Krillsardinen!
En snipa och ett par följare på denna.
Ut med en ny Sardin på samma plats och igen med Krilldoft, lite kaffe och en cigg och sen körde jag lite med klubban och detta avbildade Jerkbait. Det gav en liten gädda och jag hade ett par tveksamma som följde betet.
Sardin och Krilldoft.
Ny kaffe och cigg och avbröts min fikapaus till tonerna från larmet, någon hade hittat Sardinen med Krilldoft igen och den ligger här på mattan, ingen stor fisk, men bättre än inget. Krillen hade visat mig vad jag trodde, den funkar!
Bra skydd denna regniga dag.
Det var fint regn till en början, men det skulle öka lite och för det mesta satt man inomhus i camon och myste med kaffe och lite goa mackor. jag hann precis lägga undan kameran och sen kom nappet på spöt framför mig ... Shellfishdoften!
Sardin med Shellfishdoft.
Igen ingen större fisk, men väl bättre storlek. Lite sprattel blev det innan den gick i håven. Shellfishdoften hade gjord sitt och det skulle bli en snipa till på just den doften, den nappade innan jag hann montera min indikator.

Så om jag räknar rätt så blev det 5 landade fiskar denna dag och dem större kom på doftsatta Sardiner, så testet gick bra och det ska bli tester framöver, nu var vädret håller sig milt. Vädret var inte det bästa, dimma, regn och mörke, storleken på fiskarna är inget vi kan välja, så jag ska inte klaga, det kan andra göra.
Spara dem till mäsk eller till din Kebab-rigg.
Jag ser att det kanske finns en möjlighet för lite fiske under morgondagen om inte jag får jobba, så jag har mäskat lite i gölen och kanske kommer jag ut en stund på morgonen, vi får se hur det blir.

Ta det lugnt i julstressen och ta det försiktigt i trafiken, gör det och kom fram hela, ingen klagar om du/ni kommer en halv timme senare eller missar Kalle vid 15.00. Skitfiske på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.