torsdag 15 oktober 2015

Höstregnbåge.

Hösten är nog den bästa tiden för regnbågsfiskaren, sommarens värme gör dessa firrar svåra att fånga, men under hösten , var vattnet kyls ner, så bli det bättre fart på dem och det ska vi titta lite på i detta inlägg.
Allt du behöver är en lätt utrustning typ fiske 1, som är ett uttryck som många använder med all rätt. lätta grejer ger oftast mer fisk och fighten från regnbågen brukar bli ganska spektakulär på en lätt utrustning.
Bilden visar en vanlig haspelutrustning från ABU, ett 7 fot Stamina spö med en lämplig rulle som är anpassat för just detta lätta fiske och ett pris runt 700 spänn, jag köpte det för lite semesterfiske.
Små wobblers är bra i de flesta vatten under hösten, var regnbågen oftast jagar mindre betesfiskar som mört och Löjor och de är väl värda att prova på vakande fisk.
Jag provade ett vatten med regnbåge upp till 8 kilo, men de är väldigt svåra och jag hade bara ett hugg och vilket HUGG... tyvärr tappade jag fisken som hoppade  som en delfin under fighten... så den tar vi nästa gång jag kommer

Mindre skeddrag lockar också till hugget du söker, prova blandade färger, blått, grönt och väldigt skrikiga färger brukar ge bra utdelning i under hösten, var vattnet klarnar lite.
Spinnare är bra beten och du har även chans på en stor Abborre, men i vissa vatten ger spinnaren väldigt bra och i andra funkar de dålig , så prova er fram.
Även på spinnare bör du ha lite olika färger att välja mellan, de prickiga spinnerbladen bruka attrahera regnbågen till hugg.
Går regnbågen djupt, så kan en jigg vara förödande, enkeltstjärtade jiggar fiskar jag studsande på bottnen och helst på över sten och sandbottnar, var regnbågen ofta håller sig.
Kasta ut och låt jiggen sjunka till bottnen och sen lyfter du spötoppen rak upp och låter jiggen dunsa i bottnen och så fortsätter du  hela vägen in glöm inte att ha bra kontakt med jiggen hela tiden och var beredd på att gör mothugg.
Dessa twintails vevar jag oftast bara in sakta och så nära bottnen och ibland fiska jag med dem som nyss beskrivit.

Vita jiggar är väldigt effektiva för höstbågen, varför just denna färg vet jag inte, men jag träffar på fiskare, som målar sin drag vita just för höstfisket.
Skaffa dig en liten box med en blandat mix av spinnare, drag och mindre wobblare och lite jiggar och det kommer du långt med. Glöm inte att ha håven med dig, samt lite varm dryck till mackorna eller varför inte grilla korven i en solig glänta, fint det!
Ja jag flinar åt dessa stora fiskar som jag hade framför mig och var samtidigt lite  förvånad över den enorma skygghet dessa fiskar besitter... men de har inte blivit stora för ingenting i ett Put and Take vatten.
Kom tidigt! det är oftast tidig morgon du har din största chans för ett bra fiske, kvällarna kan också vara bra. du hittar oftast fisken genom att du ser den vaka efter nattens döda insekter eller jagande efter småfisken. Passa på nu, det är rätt tid för höstens regnbågar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.