onsdag 21 augusti 2013

Emån, ett vatten med stora gäddor!

Jag vet att det finns stora gäddor i Emån´s vattensystem, jag har sett dessa jaga, på bilder och även själv upplevt hur en stor krokodil, kom upp från djupet och tog min Färna, en fisk runt 1,5 kilo och det var inte mycket jag såg av Färnan, när gäddan väl hade den mellan käkarna, ungefär huvud och stjärtfenan!
Jag vet inte hur många gånger jag har vevat in en braxen under mitt färnafiske och blivit av med både fisken och en bit av min tafs.

Det har skett många gånger och nu börjar suget efter att utforska Emån lite närmre och dessa bilder kommer från olika delar.

Här över är det vid Målilla, var Emån bilder en serpentinväg genom landskapet och jag minns för väl, en del Färnor som var huggna, men det är många år sen nu.
På flera ställen längs ån kommer det ut bevattningskanaler i olika storlekar och breddar och i dessa och i omedelbar anslutning till dessa kanaler, står det oftast grov gädda och väntar på födan som går in och ur kanalens mynning.
Emån söder om Tigerstad, jag tog bilden för några år sedan på vägen hem efter en skyddsombudsutbildning och suget trängde sig på denna vinterdag, men på ett eller annat sätt avtog suget, men nu är det definitivt tillbaka igen och jag ska inte tappa suget denna gång.
Jag vet även om några större hålor och djupare partier runt Hollsbybrunn, var jag för många år sedan tog min största Färna, en fin fisk på 2745 gram.

Där har det landats en del stora gäddor med en toppfisk på nästan 13 kilo, så dessa nämnda ställen, lär vara väl värda ett besök under senhösten och vintern.

Jag tror inte att Emån fryser igen i första taget och jag ska verkligen försöka att komma ditt på några gäddpass, kanske sätta upp en bivvy och fiska under hela helgen, man vet aldrig hur nattfisket kan vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.