tisdag 11 september 2012

Pike Sticks!

Jag byggde om ett gäng söndriga spö åt en kompis för ett tag sedan och han ville inte ha annat tillbaka, än funktionsdugliga spö och resten kunde jag slänga.

Här slängs inget, som kan användas till annat och det blev 4 stycken klingbitar över, som nu har stått en stund i källaren.

Jag fick en idé och rengjorde dessa klingor, renkapade dem, så de blev lika långa och sen var det dags att bygga nya Banksticks för gäddfisket.
100 cm långa sticks av tjockväggig carbon, styva och starka och en mattsvart färg. Samma tjocklek och innerdiameter, perfekt för att ha under två gäddspön över högt gräs eller i en vasskant.
För att inte spräcka klingorna eller få dem fullproppade med dy, jord och annat bråte, så hittade jag lite plastpluggar som passade i nedre änden och ett par skruvar monterades och de håller dels fast pluggarna och  stoppar allt från att komma upp i klingan, samt skyddar mot eventuella sprickor.

Det håller bra med tanke att de ska bara ner i mjuk dy och de kommer att hålla mina två drifter rods på plats under tiden, jag bevakar mina flöten.

Jag kommer även att använda en av dem för stalkingfiske, de gånger jag fiskar rakt fram för mina fötter, det blir lite mer stadigt, än att hålla spöet i händerna!
Två klykor var lina kan dras ut av driftflötet eller om man fiskar med frilina eller ett glidande tackel och två billiga backrests för spöhandtaget.

Dessa anpassades, tejpades och limmades sen direkt ner i klingorna och de sitter som berg, men det går att vrida ut dem om det skulle behövas.
Du kan även limma fast dessa Quick Change Adaptors från Prologic på samma sätt och då är det enkelt att byta till ett larm, om du så önskar och det är lätt att ta bort larmet under transporten till och från vattnet.

Se detta som ett tips och släng inte allt, dessa långa banksticks ser till att dina spö står högt över backen, vilket ger stort utrymme för din Drop - off indikator eller annan indikator vid fiske med ett glidande eller frilina fiskat rigg/tackel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.