fredag 26 november 2010

Är det slutfiskat i öppna vatten i Östra Småland? Svaret är ett rungande JA, om man ska tro på vädergubbarna, vinteren håller i sig åtminstone ett tag till och inte nog med detta, vi har även en hel del översvämningar i min region och värre kan det bli, om man släpper alla dammarna i Alsteråns vattensystem.
Dessa översvämningar kommer att drabba våra bestånd av fisk på något sätt och jag är rädd för att en del fisk både stryker med och att dem flyttar med strömmen så att säga och det vore katastrofalt ur fiskesynpunkt.Jag har dock varit med om dessa fenomen förut och sen har allt lugnat ner sig och isen har gått upp, under en längre tidsperiod. Men bara för att återkomma en månad senare!
Fisket är inte lätt efter översvämningar och det tar tid innan fisken är tillbaka på sina ståndplatser och det kalla och oftast skitiga vattnet gör inte fisket lättare.
Men man kan ha sina dagar och få lite utdelning och en solglimt i pannan, men frågan är om det det blir så i år eller.....

ska jag behöva att dra slynan av alla slynor ut på isen? Bengt har redan varit i telefonluren och skrikigt att det é dags att ordna ismete och pimpelprylarna. Fan ta honom! Jag hade andra planar denna vinter och så kommer det snart ner ännu mera ishavsluft under helgen och den kommande veckan.
I värsta fall, får jag fiska byxorna av Bengt i vinter med lite Regnbåge och lite stora feta gäddor som vi har lite pejl på, det är ju också ett sätt att bedriva tiden eller driva bort Jävulen från komunen ;-) Va fan är det frågan om , jag har jo fina Sillar hemma och så kommer detta och till råge på allt helvete, så är jag ledig hela nästa vecka. 10 dagar som jag kunde ha fiskat i öppna vatten om inte han däruppe hade ställd till det än en gång!

2 kommentarer:

  1. Ja man vet ju inte om man ska skratta eller gråta åt detta elände.

    SvaraRadera
  2. Jag kan nog skratta åt Bengt, men det blir värre om jag får höra att Halftail har landats i Kupagölen i Hossmo. Det är fanimej inte klokt detta, men som sagt jag hoppas att inte skadan blir för stor och att man på något sätt kan reparera det som eventuellt förstördes i "vårfloden" Det skulle vara intressant om man fick lite info från dem lokala som är ute och ser detta elände!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.